Szigorúan ellenőrzött puncik

Trunkó Barnabás
2007. 09. 26. · Hócipő 2007/20

Akárcsak a többi Menzel-film után, az ember most is kirohan a nézőtérről, és rögtön beül a legközelebbi sörözőbe, hogy a kemény habok fölött töprengjen el azon: miért is nem nyúlt a kamerához immár 10 esztendeje a cseh mágus? A második korsó után jöttem rá! Elhúzódott a casting, amelynek során Bohumil Hrabal alteregóját kereste, s végül meg is találta Oldrich Kaiser személyében.


- Na, itt sem lesz nagy jatt!

A félmennyei páros eddig már öt nagyot dobott a filmvásznon, aminek kapcsán nemcsak Hrabal lett még világhíresebb, de Jirí Menzel nevét még olyan országokban is megtanulták, ahol az írógépeken nincs kalapos „r” betű. A rendező úgy nyilatkozott, hogy a 70-es években íródott, és akkoriban betiltott Hrabal-mű három-négy mondatából is lehetne egy egész filmet csinálni, de ő belevágott az egészbe, bár tudta: a celluloid lehetőségei végesek. De amit lehetett, azt beletett ebbe az örömmoziba.

Már a rövid nyitóképsor is nagyon sokat elmond a 20. századi Közép-Kelet-Európa történelméről; a háború után 15 évi börtönre ítélt főhős amnesztiával szabadul. 14 év és 9 hónap után…


- Budapest megint lemaradt!

Tartózkodási helyéül Csehszlovákiának azt a határkörzetét jelölik ki, amely a háború előtt/alatt/ után sajátos lakosságcserék terepe volt, így most már szinte senki sem lakja. A világgal megbékélt, büntetett előéletű öregúr itt fut össze egy fiatal rumlis csajjal, aki felidézi benne a régi szép időket. Amelyek valójában csak Menzelnek köszönhetően lettek szépek, hiszen a finom művű képsorok főleg gazdagon terített asztalokról, gyöngyöző pezsgőspoharakról, habzó söröskorsókról és röpködő pénzkötegekről szólnak. No meg arról, hogy senki a világon nem tud olyan bájosan ábrázolni egy kuplerájt, mint Jirí. De mindez csak látványos díszlete egy törekvő, ám valójában a történelemmel sodródó, opportunista pikolófiú karrierjének. Az alacsony termetű, törekvő pincér egyetlen vágya, hogy milliomos legyen.

Menzel amúgy a filmet - ujjgyakorlatként - telerakta olyan jelenetekkel, amelyeket a filmfőiskolákon/egyetemeken még hosszú évekig úgy fognak citálni, mint azt a bizonyos, meztelen popóra nyomott bélyegzőt a Szigorúan ellenőrzött vonatokból.


- Szóval sajtburger lesz, nagy kólával?

A német megszállást idéző részekben aztán Menzel a filmes arzenál összes fegyverét beveti, de még a naturalista részleteket is hallatlanul finoman rajzolja. Csupán jelzi: mennyivel felszabadultabban lehet szeretkezni egy békebeli piros lámpás házban, mint a Führer portréja alatt, vagy: milyen nehéz fajnemesítés céljából maszturbálni, ha közben odakinn talán éppen a Heydrich-merénylet elkövetőit lökik a kivégzőosztag elé.

Menzel még azt is elérte, hogy a fajtenyészetre fogott, amúgy igen csinos germán lányok meztelen fürdőzésében nincs semmi erotikus, viszont egy málnaszörppel leöntött, ringó csípőjű leány körül döngicsélő méhecskék szinte pornográf olvasatot kapnak.

A Hrabalra kísértetiesen hajazó főhős fiatalkori énjét a bolgár Ivan Barnev alakítja, Menzel itt is tutira ment: a fiúval már évek óta dolgozik a szófiai színpadokon. Az igényes szereposztást dicséri, hogy játszik a filmben egy Oscar-díjas is, Szabó István személyében, aki - sajátos színészi eszközeivel - egy tőzsdecápát domborít. (Nyilván barterről lehet szó, mert Szabó Rokonokjában meg Menzel szerepelt!) A stáblistával kapcsolatban még egy dologban biztosak lehetünk: a filmben szerephez jutott a Cseh Köztársaság és Prága minden - színészi képességekkel rendelkező - jó nője! (Eszenyi Enikőt nyilván nem lehetett egyeztetni.) Az ilyen válogatásban Menzel verhetetlen: már több formás popót indított el a világkarrier (olykor diplomáciai karrier) útján.


- Miért kellene elhatárolódnom?

Menzel mostanában gyakran megfordul Pesten, rendez. Van mit tanulni tőle, meg irigyelni való is. Ami legfőképpen irigyelhető: a természetessége, az emberszeretete, a naiv bája és jóindulata.

Az Őfelségében visszatérő motívum a tükör. A főhős minden jelentős eseménynél előveszi a nagytükröt, és amikor visszatekint életére, akkor is tükrökkel rakja körül magát. Menzel azt üzeni: bele kell néznünk a tükörbe, de ezt csak megbocsátó iróniával tehetjük. S a megtisztított tükör ott csillog az újra beindított söntéspult mellett, a sörcsap fölött.

Mert a Hrabal-Menzel duó mély hittel vallja: a világ a három P körül forog! A harmadik P - jelen esetben természetesen - egy korsó Pilseni!

Egészségükre!


- Egészségedre, Bohumil!

HÓCIPŐ AZ ÚJSÁGOSNÁL
2025/18  •  VIII. 27. – IX. 9.
Orbán repülőről is megtekintette, elkészült-e már a hatvanpusztai félkész mezőgazdasági üzem! Para-Kovács Imre: A lán ugrani készül, avagy az oroszok akkor fosztogatnak és erőszakolnak Ukrajnában, ha azt Szijjártó már megbeszélte Lavrovval Váncsa István a falvak kedvenc időtöltéséről: a kocsmák előtti mocskosfideszezésről Smuzewitz Ilona megtudta: úgy pótolják az orvosokat, hogy minden vajúdó kismama kezét egy vízvezeték-szerelő fogja majd Farkasházy Tivadar nem érti, a kormány miért tudta azonnal, kik gyújtották fel a kárpátaljai templomot, és most miért nem tudta Sulyok, kik bombázták Munkácsot? Havas Henrik egy Semjén Zsolt kezében tartott Bibliára esküdött, hogy hallgat Dési János Kőszeg Ferenccel beszélgetett az ügynökök elöli futásról és a Pride-sétáról Selmeczi Tibor Mészáros Lőrinc nyomdokain: gázszerelésbe kezdett egy vécépumpával Verebes István galériája, avagy a sértődött ellenzéktől a Fidesz utolsó órájáig A Heti Kamu kioknyomozta, hogy a NER-elit tihanyi, luxusnyaralónak tűnő gyümölcsfeldolgozói mellett nem úszómedencék épültek, hanem feszített víztükrű cefrekádak
GYENGÉBBEK KEDVÉÉRT Képaláírásaink a képzelet szüleményei, nem a rajtuk szereplők mondták. • A Hócipő hírei álhírek. • A Képzelt riportok álinterjúk, nem az azokban nevesített személyek szólalnak meg bennük. • Legyen résen: oldalunkon a valódiak mellett alkalmanként álhirdetések is előfordulnak • A Föld gömbölyű.