Arccal az űrkorszak felé
Megyesi Gusztáv
2009. 01. 28. · Hócipő 2009/02
Űrkorszakba lép szeptembertől a MÁV - tudósított a Népszabadság, és ez nem tréfa. A vasúttársaság 2,5 milliárd forintot szánt arra, hogy korszerűsítse az utasok tájékoztatását, s ennek jegyében ősztől műholdak segítségével kap az utas információt, mégpedig percre, sőt másodpercre készet.Azt sürgősen le kell szögezni, hogy már eddig is volt internetes
utastájékoztatás. Az elvira.hu honlapon száz százalék biztonsággal tudta meg az ember, hogy az általa kiszemelt vonatnak mikor kellene elindulnia az adott állomásról, s mikor kellene beérkeznie a következő állomásra, útközben pedig kellett volna-e lennie büfékocsinak a szerelvényen vagy pedig nem.
Ennek most vége. Az ígéretek szerint, ha valaki szeptembertől fölmegy a honlapra, műholdas térképen fogja látni, hogy hol van éppen az ő vonata, és mennyit késik, minek következtében az is előfordulhat, hogy a térképre tekintvén az utas úgy dönt, hogy nyugodtan visszafeküdhet az ágyába, a vonata ugyanis még el sem indult.
Ez nálunk az űrkorszak. Igaz, ez sem lebecsülendő. Néhányszor már elviccelődtem ezeken a hasábokon a meteorológusokon, pontosabban a honi tévékben szereplő sztármeteorológusokon, akik nemhogy azt nem találják el, hogy milyen lesz másnap az idő, de este tízkor még azt se tudják megmondani pontosan, hogy aznap milyen volt. A MÁV-nál is ez volt idáig a baj. Nem állt rendelkezésre egzakt eljárás arra vonatkozólag, hogy egy-egy vonat mennyit késett. Egyszer éppen a Hócipőben jegyeztem meg, hogy az esztergomi vonat huszonhárom percet késett, amit a MÁV udvarias hangú levélben cáfolt, mondván, hogy csak tizennyolc perc volt a késés.
Az űrkorszak az ilyen vitákat eleve kizárja. Egyszerűen vissza lehet játszani majd, akár százszor is, hogy az adott szerelvény adott időpontban épp mennyi késésben volt, a számára megadatott nyomvonalon óránkénti hat, hét vagy éppen tíz kilométeres sebességgel haladt úticélja felé, miképpen a büfékocsi is azonosítható lesz.
Mindösszesen tehát a honi vasúti közlekedés űrkorszakában a tudomány és a technika legújabb vívmányait felhasználva az utas immáron megbízható és egzakt visszajelzést kap a Magyar Államvasutaktól arra vonatkozólag, hogy igen, kedves utasunk, ön nem tévedett, amikor érzékszervei jelzésére azt a következtetést vonta le állomásunkon, hogy vonatunk késik, Ön tehát nem hülye, s az érzékszervei is rendben működnek. Ha azt veszem, hogy egy későbbi fázisban minderről már mobiltelefonon is tudomást szerezhetünk, akkor előbb-utóbb az egész magyar utastársadalom megkapja majd az őt igazoló visszajelzést, amitől az önbizalma nőni fog, ami meg azért fontos, mert önbizalomhiányos utasokkal nem lehet rendes tömegközlekedést lebonyolítani.
Figyeljük meg: a cikknek már túl vagyok a felén, ám az még nem került szóba az űrkorszak taglalásakor, hogy a MÁV vonatai esetleg egyáltalán nem fognak késni. Az űrkorszakban ugyanis ez nincs benne, ami érthető: nézzék majd meg a Mars-expedíció tagjait is, ha eljő az idő: egy-két perccel ők is később érnek majd a bolygóra, mint ahogy azt Houston előírta nekik, egyébként is igen gyakran előfordul, hogy egyegy űrhajó csak napokkal később indul el a tervezettnél. Miképpen az sincs benne ebben a cikkben, hogy a vasút az űrkorszak jegyében esetleg lecseréli a kocsiparkját emberi helyváltoztatáshoz méltóbb személyvagonokra, sőt korszerűbb mozdonyokra.
Ami nem feltétlenül baj, sőt megvan ennek is a maga haszna.
Még karácsony előtt jelent meg a hír, hogy Hannoverben, a YOURAIL nevű, hagyományos nemzetközi terepasztalversenyen a legnépszerűbb kategóriát egy tizenhét éves magyar fiatalember, Kiskuti Dániel nyerte. Ami már önmagában is figyelemre méltó, hiszen ezen az összejövetelen 78 ország képviseltette magát mintegy másfél ezer versenyzővel.
Hanem e díjnyertes pályamű igazán figyelemre méltó: a kaposvári gimnazista a Magyar Valóság címet viselő terepasztalán szándékosan lestrapált szerelvényeket helyezett el, a kis maketteket előzetesen többször a falhoz vágta, hogy élethűek legyenek, néhány kocsit pár hétig akváriumban tartott, hogy berozsdásodjanak, filctollal graffitiket rajzolt a vagonok oldalára, az állomásépületben a három közül csak az egyik pénztárat nyitotta ki, ám azt hosszú, kígyózó sorral, a legnagyobb sikert azonban az egyik mellékvágány aratta, ahol egy félreállított tehervagonból épp lopták az árut.
„Nehezebb dolgom volt a bábukkal, ugyanis a makettekhez használatos figurák gyárilag mosolygósak, barátságos kinézetűek, és derékbőségük kisebb, mint a magasságuk. De egy ilyet már csak a hitelesség miatt sem ültethettem egy MÁV-os jegypénztárba. Ugyanígy az utasok arcát is át kellett festenem anyázóssá. De a legkeményebb dió a jegyellenőr volt: bejártam az összes boltot, amíg végre sikerült egy szunyókáló kaller-figurát találnom az egyik vonatkocsiba” - nyilatkozta aztán a világsajtónak a boldog győztes.
A zsűri majd hanyatt esett, amikor meglátta a művet, pláne, amikor a magyar versenyző többszöri felszólítás ellenére sem volt hajlandó elindítani a szerelvényeket a terepasztalon, mondván, sztrájk van, és a szerelvények csak akkor indulnak el, ha a vasutasok fejenként negyedmillió forintot kapnak.
A tudósítások szerint a magyar pályamű utcahosszal verte a mezőnyt.
Ahogyan hallom, a magyar vasút fanatikusai szeretnék, ha nálunk is rendeznének hasonló nagyszabású versenyt, lehetőleg egy-két éven belül. Szorítok, hogy így legyen. Addigra a magyar vasút már javában benne lesz az űrkorszakban, a külföldi szakemberek számára pedig, midőn megérkeznek majd a Keletibe, a győztes magyar makett alapján már ismerős lesz minden.
Megyesi Gusztáv
legolvasottabb cikkei
legolvasottabb cikkei
Megyesi Gusztáv
legfrissebb cikkei
legfrissebb cikkei
HÓCIPŐ AZ ÚJSÁGOSNÁL
2024/22 • X. 23. – XI. 5. Para-Kovács Imre ha magyar lesz mindenki a bolygón, mi akkor is előbb voltunk magyarok, mint ők! Váncsa István: Kóstólt-e már vattacukor ízű tücsöksnacket? Hát libatepertő ízű vattacukrot? Smuzewitz Ilona: az euró luxuscikk lett, ahogy az élelmiszer is, az oligarchák idegesek, rövidesen már csak egymástól tudnak lopni Farkasházy Tivadar Orbán Balázs utcát talált a Gyógyszergyár utcában Havas Henrik megtudta, hogy hazánkban ezentúl a sikeresség mutatója nem a GDP lesz, hanem a Bruttó Nemzeti Boldogság Lendvai Ildikó: a Nemzeti Konzultáció mindig felvidít, örömöt okoz, ha hülyének néznek! Dési János: az igazság bolsi-libsi trükk, nem csoda, hogy be is tiltották a múlt héten Farkasházy és Verebes a Magyar Rádió gengszterek által bontásra ítélt egykori szellemi központjáról, a Pagodáról Nem Lehet Más az Ungárpetya – búcsúzunk az LMP-től A Heti Kamu megtudta: ezentúl utasok is vezethetik a MÁV-szerelvényeket, ha a masinisztának lejár a munkaideje
2024/22 • X. 23. – XI. 5. Para-Kovács Imre ha magyar lesz mindenki a bolygón, mi akkor is előbb voltunk magyarok, mint ők! Váncsa István: Kóstólt-e már vattacukor ízű tücsöksnacket? Hát libatepertő ízű vattacukrot? Smuzewitz Ilona: az euró luxuscikk lett, ahogy az élelmiszer is, az oligarchák idegesek, rövidesen már csak egymástól tudnak lopni Farkasházy Tivadar Orbán Balázs utcát talált a Gyógyszergyár utcában Havas Henrik megtudta, hogy hazánkban ezentúl a sikeresség mutatója nem a GDP lesz, hanem a Bruttó Nemzeti Boldogság Lendvai Ildikó: a Nemzeti Konzultáció mindig felvidít, örömöt okoz, ha hülyének néznek! Dési János: az igazság bolsi-libsi trükk, nem csoda, hogy be is tiltották a múlt héten Farkasházy és Verebes a Magyar Rádió gengszterek által bontásra ítélt egykori szellemi központjáról, a Pagodáról Nem Lehet Más az Ungárpetya – búcsúzunk az LMP-től A Heti Kamu megtudta: ezentúl utasok is vezethetik a MÁV-szerelvényeket, ha a masinisztának lejár a munkaideje
GYENGÉBBEK KEDVÉÉRT
Képaláírásaink a képzelet szüleményei, nem a rajtuk szereplők mondták. • A Hócipő hírei álhírek. • A Képzelt riportok álinterjúk, nem az azokban nevesített személyek szólalnak meg bennük. • Legyen résen: oldalunkon a valódiak mellett alkalmanként álhirdetések is előfordulnak • A Föld gömbölyű.