Csak az oroszlán festhet képet
Váncsa István
2007. 06. 20. · Hócipő 2007/13
De hát a művész ravasz elme,
kényére festhet szépre szépet.
Több joggal állna itt a fajtám győzedelme,
csak az oroszlán is festhetne képet.
(Kosztolányi Dezső: A leterített oroszlán)
kényére festhet szépre szépet.
Több joggal állna itt a fajtám győzedelme,
csak az oroszlán is festhetne képet.
(Kosztolányi Dezső: A leterített oroszlán)
Valószínűleg egy eddig ismeretlen Sandro Botticelli-freskót fedeztek fel az esztergomi várban, jelentette be Rómában Hiller István oktatási és kulturális miniszter, és evvel Botticelli magyarországi karrierjét örök időkre elvágta.
Boskovits Miklós firenzei professzor szerint sajnálatos, hogy politikai reprezentációra használnak fel valamit, ami tudományosan még nem tisztázódott - írja a Magyar Hírlap. Legyen szabad ezt avval kiegészítenünk, hogy legalább ilyen sajnálatos volna, ha Botticellit tudományosan tisztába tett állapotban használnák föl, általánosabban fogalmazva sajnálatos, ha a magyar politikai élet bármely szereplője egy kulturális értéket hordozó személy, tárgy vagy fogalom közelébe férkőzik, és annak a nevét a szájára veszi.
Egyáltalán: hogyan lehetne ezt a dolgot tisztázni tudományosan?
Nyilván kriminalisztikai eszközökkel, hiszen tudvalévő, hogy azokat az archeológiában igen kiterjedten használják. Esetünkben talán a bűnjeltárgyon lévő biológiai anyagmaradványok DNS-profiljának meghatározása jöhet szóba, persze a vizsgálat bonyolult, időigényes és igen drága, a végeredmény pedig nagy valószínűséggel abban lesz összefoglalható, hogy vagy a gyanúsított a tettes, vagy valaki más.
Minthogy pedig Magyarországon vagyunk, Botticellit vélhetőleg előállítják, kihallgatják, ő pedig egy idő után a budapesti Operaház, valamint az Országház freskóit is magára vállalja. Lesz beismerő vallomás, később látlelet is. Evvel együtt vagy ennek ellenére elsőfokon felmentik, másodfokon kap három évet, abból kettőt le is ül. A lakosság pedig arra fog tippelni, hogy bárki is firkálta össze az esztergomi királyi palotát, majdnem biztos, hogy nem Botticelli volt. Inkább Kóka van a dolog mögött, esetleg Horváth Ágnes, sőt talán maga Gyurcsány.
A szakértők természetesen figyelembe vehetnek bizonyos stílusjegyeket, így például az ügyetlenül megrajzolt fület, melyet később egy ráfestett réteg valószínűleg el is takart. Botticelli nem szeretett füleket rajzolni, kisgyermekkorában ugyanis volt egy nagy fülű iskolatársa, aki rendszeresen verte őt, és az uzsonnáját is elkobozta, bár erről a körülményről a művészettörténészek még nem hallottak. Megemlítendő továbbá, hogy a firenzei reneszánsz festők képein csaknem mindenkinek hosszú haja vagy füleket takaró fövege van, nézzünk széjjel az Uffiziben, és látni fogjuk, hogy a fülek ábrázolása éppoly ritka, mint a XVI. századi perzsa miniatúrákon a gyerekpornó. A másik fontos stílusjegy a képen látható nőalak fejtartása volna, ami Botticelli más nőalakjaira emlékeztet, a Vénuszra mindenekelőtt. Viszont ez se jelent sokat, más szaktekintélyek arra mutatnak rá, hogy a XV. századbeli firenzei nők mind így tartották a fejüket, amikor le kellett menniük a pincébe borért. Mindezek alapján valószínű, hogy a szakértők egy része a továbbiakban is Botticellit teszi felelőssé az esztergomi falfirkáért, más részük meg mást.
Mindenesetre a levegőben fog lógni az esélye annak, hogy az esztergomi királyi palotában egy olyan alak pingált, aki a népnyúzó Gyurcsány-rezsim szellemi holdudvarához tartozik. Sokáig ez így nem tartható, nekünk ebben a Botticelli-kérdésben tisztán kell látnunk. Tudni szeretnénk, hogy ki volt az az ősmagyar piktor, akitől Hiller el akarja orozni a dicsőséget, és nyilván a jogdíjat is, és ezt most szeretnénk megtudni, nem jövőre, valami frakcióülés után.
Ki fogja megmondani?
Szalay Ferenc szolnoki fideszes polgármester igen helyesen mutatott rá a közelmúltban, amikor Balázs Pétert színigazgatóvá választotta, hogy a felelősség a városé, és személy szerint az övé. A szakmai kuratórium le van szarva, nehogy már a farok csóválja a kutyát. Mutatis mutandis Meggyes Tamás esztergomi fideszes polgármester is eltűnődhet azon, hogy mi a jó a városnak és őneki személy szerint. Talán nem Botticelliben kéne gondolkodni, hiszen festhette azt a képet Leonardo, Picasso, vagy Andy Warhol is akár.
Sőt, ha alaposabban meggondoljuk, festhette például Koltay Gábor, Körtvélyesi Zsolt vagy Kerényi Imre is. Igaz, hogy ők korábban nem annyira képzőművészként kápráztatták el a publikumot, de csak azért nem, mert az új többség eddig nem úgy akarta. Továbbmegyünk: ha az új többség egyszer úgy akarná, akkor Kun Miklós történész faragta volna a Galleria dell’Accademiában álló Dávid-szobrot, sőt ő lett volna a szobor modellje is.
Talán kérdezzük meg az új többséget. Egyetért-e Ön azzal, hogy ezentúl legyen minden nagyon jó, minden nagyon szép, és mire a levelek lehullanak, még jobb legyen? Egyetért-e Ön azzal, hogy az esztergomi királyi palotában felfedezett freskót egy később kijelölendő konzervatív magyar művész alkotta? Egyetért Ön azzal, hogy Dürer A lovag, a halál és az ördög című metszetén a halál modellje Gyurcsány, az ördögé Kóka volt?
Naná, hogy egyetért.
Egyébként, ha jól megnézzük, a hasonlóság csakugyan meglepő.
Váncsa István
legolvasottabb cikkei
legolvasottabb cikkei
Váncsa István
legfrissebb cikkei
legfrissebb cikkei
HÓCIPŐ AZ ÚJSÁGOSNÁL
2024/23 • XI. 6. – XI. 19. Farkasházy Tivadar: Rekviem november 4-én három tételben, avagy hogyan jutottunk Ferenc Józsin, Horthy Mikin és Kádár Janin keresztül, egy az oxfordi barikádokon harcoló KISZ-titkárig Para-Kovács Imre: már a látszatra sem adnak, holott Orbán az általa elárult civilizációnak köszönheti, hogy nem veszik le úgy a tábláról, mint Türkmenisztánban vagy Oroszországban tennék Váncsa István egyetért Nagy Mártonnal, hogy nagy gazdasági ugrás előtt állunk, csak attól tart, hogy a reterát bűzös mélysége felé Smuzewitz Ilona: Új értelmisége bármikor lehet az országnak, legfeljebb ostobák lesznek és műveletlenek Havas Henrik Lázár Jánost látta a Karmelita előtt, egy „Nem kérünk a tudásalapú társadalomból!” feliratú táblával Dési János: Forradalom előtt állunk, hiszen a rádió ismét hazudik éjjel, hazudik nappal, hazudik minden hullámhosszon Verebes István újabb Örkényiádái A Heti Kamu megtudta, mivel besült a honvédség toborzókampánya, hazánkba is behívnak tízezer észak-koreai katonát
2024/23 • XI. 6. – XI. 19. Farkasházy Tivadar: Rekviem november 4-én három tételben, avagy hogyan jutottunk Ferenc Józsin, Horthy Mikin és Kádár Janin keresztül, egy az oxfordi barikádokon harcoló KISZ-titkárig Para-Kovács Imre: már a látszatra sem adnak, holott Orbán az általa elárult civilizációnak köszönheti, hogy nem veszik le úgy a tábláról, mint Türkmenisztánban vagy Oroszországban tennék Váncsa István egyetért Nagy Mártonnal, hogy nagy gazdasági ugrás előtt állunk, csak attól tart, hogy a reterát bűzös mélysége felé Smuzewitz Ilona: Új értelmisége bármikor lehet az országnak, legfeljebb ostobák lesznek és műveletlenek Havas Henrik Lázár Jánost látta a Karmelita előtt, egy „Nem kérünk a tudásalapú társadalomból!” feliratú táblával Dési János: Forradalom előtt állunk, hiszen a rádió ismét hazudik éjjel, hazudik nappal, hazudik minden hullámhosszon Verebes István újabb Örkényiádái A Heti Kamu megtudta, mivel besült a honvédség toborzókampánya, hazánkba is behívnak tízezer észak-koreai katonát
GYENGÉBBEK KEDVÉÉRT
Képaláírásaink a képzelet szüleményei, nem a rajtuk szereplők mondták. • A Hócipő hírei álhírek. • A Képzelt riportok álinterjúk, nem az azokban nevesített személyek szólalnak meg bennük. • Legyen résen: oldalunkon a valódiak mellett alkalmanként álhirdetések is előfordulnak • A Föld gömbölyű.