Celluloidalapú kapitalizmus

Smuzewitz Ilona
2011. 12. 28. · Hócipő 2011/26
A magyar filmesek tulajdonképpen nagy mázlisták. Az elsők között tudták meg, milyen a legújabb Magyarország, amit Orbán épít. A legújabb Magyarország jelszava: nincs pénz. Amire esetleg mégis lenne pénz, azt nem adják oda, hanem inkább elveszik. Ez nem elvonás. Ez átalakítás. Ahol átalakítanak, ott elfogy a pénz. Gondoljanak a lakásfelújításra. Megannyi váratlan kiadás!

A legújabb Magyarország jellemzője, hogy mindenben Orbán dönt. A filmek esetében ez jó, mert mindenki tudja, hogy Orbán rendezné a legjobb magyar filmeket. Mint ahogy ő lenne a legjobb trolibuszvezető vagy focista vagy halastómenedzser vagy orvoslátogató. Orbán sokkal jobb magyar filmeket rendezne, mint más magyar rendezők, azok a filmek sokkal színesebbek és művészibbek lennének, olyan széles vásznon, hogy olyan széles vászon magyar moziban nincs. De ha a tévében adnák, mégsem lenne alul és felül fekete csík. Persze szinkronban is sokkal jobb lenne.

Egyébként a legújabb Magyarországon, ha Orbán esetleg nem ér rá dönteni, akkor nincs döntés. Ha pedig valamiről nem tud, akkor az nincs. Ha nem tud róla, hogy Fellegi lemondott, akkor Fellegi le sem mondott.

Mivel azonban nem tudja mindenkinek személyesen elmondani, hogy nem döntött, azért kinevez különböző embereket, hogy ezt mondják el helyette. Vajna így megkapta, hogy közölje a magyar filmesekkel: se pénz, se döntés. Ami ellen a magyar filmesek azonnal tiltakoztak, és a tiltakozásba külföldieket is bevontak. Ezt nyilván a kommunista ellenzéktől tanulták, azok szaladgálnak mindig külföldre. A magyar filmesek tehát kommunisták. Ezért se kapjanak pénzt.

Legfeljebb ha Szőcs talál néhány garast a fiókban.

A torinói lovat fogják az eke elé.

Mert itt termelésalapú és nem celluloidalapú kapitalizmus lesz. A magyar föld pedig nem eladó.

Ha véletlenül mégis elkészülne magyar film állami támogatásból, az ún. utolsó vágás joga Vajnáé. Az utolsó vágás joga nagyjából olyan, mint az első éjszakáé, de itt a főnök utolsóként szól bele az események menetébe. Érdekes lenne hallani, amikor a 90 éves Jancsónak elmagyarázza, hogy a Szegénylegényeket pergősebbre kellene vágni.

Hollywoodban is ez a szisztéma, ott a producer dönt szinte mindenben. Igaz, a hollywoodi producerek nem Obamától kérnek pénzt filmekre. Egyébként mindenképpen Vajna mellett szól, hogy ő már csinált olyan filmet, amit láttak élő nézők.

Ha pedig új magyar film készül a Gyurcsány-per előkészületeiről vagy a 2006-os zavargásokról, akkor jól jöhetnek tapasztalatai a Dredd bíró és a Vörös zsaru című filmekből. Polt szerepében Sylvester Stallone.
HÓCIPŐ AZ ÚJSÁGOSNÁL
2025/24  •  XI. 19. – XII. 2.
Para-Kovács Imre keresi a kizárólag propaganda-filmekben és műtrágya-ismertetőkben felbukkanó atyafiakat, anyámasszony katonákat és fehérnépeket Váncsa István az ismét népszerű „fosztogass úgy, mintha osztogatnál” receptről Smuzewitz Ilona: Magyar ország és Egyesült Államok ország elnökeiről, akik a tenyerükbe köptek, mielőtt kezet fogtak egymással Farkasházy Tivadar a sapkabolttá változott ovális irodáról, a saját szemével halló Szijjártóról és az ATV tervezett, autópálya-építési sikerekről beszámoló Führer-interjújáról Havas Henrik beavat a Mészáros Lőrinc-mélyinterjú előkészítésének rejtelmeibe Dési János: Hogyan szerezzünk miniszterként szponzort a másodosztályba csúszott focicsapatunknak? Verebes István röviden arról, hogy ne legyen hosszú A Heti Kamu a MOMA, a Guggenheim Muzeum és a New York-i galériák Orbán rajzáért folytatott versenyéről Selmeczi Tibor: Hogyan készítsük el szankciómentes orosz olajjal Orbánék fehér házi menüjét?
GYENGÉBBEK KEDVÉÉRT Képaláírásaink a képzelet szüleményei, nem a rajtuk szereplők mondták. • A Hócipő hírei álhírek. • A Képzelt riportok álinterjúk, nem az azokban nevesített személyek szólalnak meg bennük. • Legyen résen: oldalunkon a valódiak mellett alkalmanként álhirdetések is előfordulnak • A Föld gömbölyű.