Leszámítva a halakat
Para-Kovács Imre
2005. 07. 06. · Hócipő 2005/14
Szinte biztos vagyok benne, hogy már az önök
számára is kiderült: nem töltöm minden időmet a televízió képernyője
előtt, de amennyiben mégsem, most elárulom. Nem vagyok a tévéhez
ragasztva, mert a legtöbb információt más forrásokból nyerem,
kikapcsolódni pedig úgy szeretek, hogy közben nem mozognak színes
biszbaszok a szemem előtt, sőt lehetőleg semmi sem mozog a szemem
előtt, mert akkor nem tudok ellazulni, hanem színes biszbaszokat
figyelek, ami nem nagyon pihentet (leszámítva a halakat, mert azok is
színesek, de legalább nyugodtan mozognak, úsznak, és nem szakítják meg
akváriumi létüket reklámokkal).
A televíziót elsősorban monitornak
használom, azaz olyan filmeket nézek meg rajta, melyeket én helyezek be
a lejátszóba, és akkor állítok meg, amikor akarok, mert annak semmi
értelmét nem látom, hogy egy multinacionális cég mondja meg nekem,
mikor üljek le, és mikor álljak fel. A multinacionális cégek egyébként
is hajlamosak ilyesmivel próbálkozni, gondoljunk csak a kampány
elnevezésű hajtóvadászatra, amikor azt próbálják elérni, hogy egy
ország váltson fogkrémet, mosóport, személygépjárművet, igyon valamit,
nézzen valamit, vegyen fel, üljön rá, ilyesmik.
Nem egészséges szokás...
Főleg
azért nem, mert a filmek esetében semmi jelentősége nincs az
egyidejűségnek, azaz csak a legritkább esetben történik valami akkor,
amikor mutatják, gondoljanak csak Bud Spencerre (a komédia királya,
istenem, valamelyik csatorna evvel reklámozza a kövér hülyét, a komédia
királyai: Kabos László, Chaplin, Stan und Pan, Buster Keaton és Bud
Spencer, nos, amennyiben tudnak a közelben egy másik lakható bolygót,
azonnal szóljanak, mert kezd elegem lenni az egészből...), vagy
Derrickre, akik nem akkor nyomoznak, pofoznak, amikor a tévében látjuk,
hanem jóval előtte, és akkor sem igaziból, hanem csak úgy tesznek,
mintha nyomoznának és pofoznának, ilyeténképpen semmi jelentősége
sincs, hogy mikor nézzük őket, mert még sokszor mutatják, az élet pedig
rövid.
Akkor meg miért ír a televízióról ez az ekefejű csőrös
csupor? - kérdezhetik, és joggal, mert bennem is felvetődött már
néhányszor a kérdés: miért nem írok a wombatokról, a kivikről,
Madagaszkárról, a középkorú férfiak lelki válságáról, az alkoholmentes
sörökről, a táplálékkiegészítőkről, az asztalosmunkákról a lakásban, a
prosztata-rendellenességekről, amikor ezek a témák jobban érdekelnek,
mint a televízió műsorai.
Elgondolkodtató, megfontolandó kérdések.
De azért vagyok szuperhős, hogy megválaszoljam ezeket.
A
szuperhősökről jut eszembe egyébként a hongkongi illetőségű, Neongirl
című film, melyben a Neongirl átrepül a város felett, miután
lekaratézott minden gonoszt, és a megmenekült kislány édesanyja kezét
fogva felnéz az égre, ahol még látható a szuperhősnő által hagyott
kondenzcsík, és megjegyzi: ha nagy leszek, én is Neongirl akarok lenni,
mire édesanyja, aki mégiscsak vérrokon, beleegyezőleg bólint, ahelyett,
hogy jól beverné a buta arcát.
Tehát a válasz.
Két okom van erre.
Az
egyik, hogy léteznek műsorok (sportesemények, választások, Irak
bombázása), amikor lényeges az egyidejűség, azaz hogy akkor nézzük a
dolgokat, amikor vannak. Nem minden esetben lehet ott lenni mindenhol,
ez csak Gundel Takács Gábornak sikerülhet, de én nem vagyok Gundel
Takács Gábor, csak egy egyszerű szuperhős, ilyeténképpen néha a
képernyőn követem a meccseket és háborúkat.
A másik válasz az Önök
érdeklődése, mert Önök - velem ellentétben - néznek tévét, sőt nagyon
is sokat, és szeretnek arról olvasni, amihez értenek, ez pedig a
televíziók műsora, és az ehhez kapcsolódó eszmefuttatások.
Ki vagyok én, hogy felülírjam a fejükben működő szoftvert?!
A végén még újra kellene bootolniuk, és - legrosszabb esetben - mehetnének a szervizbe.
Épp
a napokban kérdezte meg tőlem egy, még nálam is kevesebb televíziót
néző személy, hogy miért nézik a pasik a labdarúgó-mérkőzéseket. Nos,
azért, mert mára ez maradt az egyetlen műsorforma, melynek nem lehet
egészen pontosan tudni a végét, minden más (film, híradó, idióták
vetélkedése) tökéletesen levezethető a főcímből, pontosan lehet tudni,
hogy a világ meg lesz mentve, míg az argentin-brazil Konföderációs
kupadöntőn minden másodpercben történhet és történik valami, ami csak
akkor és ott történik, ami soha többé nem fog megtörténni, mert a
pillanata, a pillanat..., ahogy Vjacseszlav Tyihonov magyar hangja
énekelte a népszerű sorozat főcímdalában.
Ez, természetesen, nem
csak a labdarúgásra érvényes, de engem valahogy a strandröplabda
hidegen hagy, akárcsak az erős emberek vetélkedése, mert nem vagyok
erős ember, és nem érdekel, hogy ki, milyen messzire tud elhúzni egy
kamiont, mert a kamionoknak nem az a természete, hogy húzzák őket,
hanem, hogy motorral guruljanak Ukrajnába, ahonnan bútorokat hozzanak
és csempészett cigarettát.
A Tour de France megint más tészta, a
Tour de France a nyár igazi kikapcsolódása, amikor a két nagyszerű
kommentátor: Sipos úr és Knézy Jenő öngerjesztő infantilizmussal és
tényzuhataggal megspékelt közvetítése hosszú órákra a heverőhöz
ragaszt. A Tour de France például az a dolog, amit csak televízión
keresztül lehet igazán értékelni, mert a helyszínen meglehetősen
fárasztó futni a biciklisták után, arról nem beszélve, hogy senki sem
mondaná meg közben, mire kell figyelnünk, és mi is történik valójában.
Erre találták fel a tévét.