Nyugdíjas TV
Para-Kovács Imre
2006. 05. 24. · Hócipő 2006/11
Hazudnék, ha azt mondanám: jó előre
bekarikáztam a műsorújságban a Szenes-turné időpontját, nehogy
lemaradjak róla, de még csak azzal sem állítanék igazat, ha vad
érdeklődésre hivatkoznék részemről a műfaj iránt, mert - a dalai láma
szép szavaival élve - hidegen hagynak a létező szocializmus slágerei,
valamint slágerénekesei, nagyon jól megvagyok nélkülük, és egészen
biztos vagyok benne, hogy ők is nélkülem, legalábbis még sohasem
fordult elő, hogy Aradszky László kétségbeesetten felhívott: írnék-e
róla kritikát.
Mindenekelőtt szeretném megjegyezni: nem vagyok illetékes - én már
azokat is rohadtul untam, akik ezt a nemzedéket voltak hivatottak
leváltani, nekem már Zorán is mamut volt, amikor zenét kezdtem
hallgatni, viszont sohasem gondoltam, hogy Gödöllőn, a
nyugdíjasotthonban CPg-nek vagy Vágtázó Halottkémeknek kellene szólnia,
mert szerintem jók, valahogy már kora ifjúkoromban is tisztában voltam
vele, hogy az emberek nem változnak, maradnak olyanok amilyenek,
legalábbis amíg élnek.
A Szenes-turné résztvevői és közönsége kétségtelenül él, és ha már él,
akkor joga van olyan zenét játszani és hallgatni, amilyet szeret. A
közszolgálati médium szerepe ebben kérdéses lehet, de ismerve a Magyar
Televízió nézőinek összetételét, tulajdonképpen helyénvaló a műsor
pozicionálása, legalábbis addig, míg nem indul be a Nyugdíjas Tv.
Kezdeném rögtön a spottal, ami jó, kétségtelenül erős, és kiválóan
rájátszik arra a retró-szocreál-külvárosi hangulatra, amiből a
Szenes-turné építkezik. Faros Ikarus, címer-parafrázis, boldog
hidegháborús idők és sohasemvolt sztárok...
Aztán megkezdődik a műsor, korrekt vidéki művelődési ház, kicsit zavart
nyugdíjasok, és Bella Levente, a Megasztárban megismert énekes, aki a
XIII. kerületi Maci Laci hasonmásversenyen is előkelő helyen végzett,
de most nem énekel, csak konferál.
Remélem, nem árulok el titkot, de Payer Andrásnak és Mary Zsuzsinak már
egyáltalán nincs hangja, ami persze, teljesen felesleges is lenne ebben
a közegben, mert a helyiek egyáltalán nem a produkciót figyelik, hanem
saját fiatalkorukba révednek, amikor még Peponen kapszula nélkül is
vidáman ment a vizelés, a tavaszok pedig nem csak a gázszámla
mérséklődéséről szóltak. Az azonban meglepő, hogy Gallusz Nikolett, aki
a Madách Színház jeles művésze, milyen jól illeszkedik ebbe a kicsit
fakó, kicsit hamis danolászásba, arról nem beszélve, hogy egyáltalán
mit keres itt, bár a magánéleti viszonyokat nem nagyon ismerem.
Szóval hamis, mesterkélt, rettenetesen külvárosi, de van valami dacos
humora az egésznek, ahogy egykori művészek még egy utolsót szórakoznak
a nagy magyar semmi közepén, és megpróbálják magukat jól érezni. Szép,
komoly feladat.
Szenes Iván az első sorból figyeli a műsort, mellette pedig Szenes
Andrea. Mindenki a helyére került - ezt már akkor is éreztem, amikor
Torgyán József mellett ültem a Buzerában - az MTV egykori dicstelen
alelnöke itt, a Havas Henrik által is megénekelt magyar vidéki
művházban ücsörög egy borzalmas kalapban, és egyre szélesedő arcán
idült mosoly... Még szerencse, hogy van utánpótlás, és a politika sem
fog alkalmatlan fogyatékosok nélkül maradni, mert akkor nem tudnánk min
röhögni az elkövetkező években.
Apostol együttes, Koós János, Kovács Kati - egy elsüllyedt világ tanúi,
miközben a közönség soraiban hárman is akadnak, akik éppen az
aranylakodalmukat ünneplik, ami csodálatos véletlen, de pontosan leírja
a helyzetet: ötven év házasság, ötven év slágeripari tevékenykedés,
csak az hiányzik, hogy a szájbergyerek bocsánatot kérjen.
A zenekar élőben játszik, a kép áteresztve a sztárfilteren, amitől kap
az egész valami jótékony homályt, tompa csillogást, mintha túl sokáig
tárolták volna valami elfelejtett polcon. Ez a Hubertus világa, a
rumpuncs univerzuma, a zsíros kenyér és Fékon-ingek bolygója, ahol
mindenki lehet Superman, csak meg kell találni hozzá a megfelelő
Smallville-t, no és a megfelelő kryptonitot. Jó, ehhez egyre messzebbre
kell utazni, egyre kisebb gázsikért elvállalni a bulit, de ugyan, hol
van az előírva, hogy hetvenévesen egy slágerénekesnek otthon kell
ülnie, és az aranylemezeire zokognia, ha jön az este?! Van közönség,
van Magyar Televízió, és - ne felejtsük el! - van egymillió-kétszázezer
ember, aki leül a készülék elé, hogy hamisan éneklő bácsikat és néniket
nézzen. Innentől kezdve lehet jönni a neobrutál művész-értelmiségi
géppuskázással, csak teljesen felesleges, mert szőlő-savanylásnak tűnik
- jogosan.
Közben, persze, azon gondolkodtam, hogy ha ez a tendencia folytatódik,
hogyan fognak kinézni a - szintén meglehetősen avulásba fordult -
rockzene prominensei valamelyik megyei központ színpadán, valamikor
tíz-húsz év múlva, döntögetve a mikrofonállványt, és köszöntve az
akkori aranylakodalmasokat... elképzelem, és nagyon jól szórakozom.