Sztárok és sztárevicsek
Makai József
2006. 05. 24. · Hócipő 2006/11
Az első magyarországi megasztár-választás
győztese Gyula volt. Pedig még dúdolni sem hallotta senki. A
koreográfiával pedig akkor sem törődött, amikor feltűnően vidám
halmazállapotban pubizott a parlamentben. Mivel sms-ek akkor még nem
léteztek, a közönség kénytelen volt az urnáknál voksolni Gyulára. Akit
a kampány finisében már nem csupán az égiek védtek, de a Saab
tervezőmérnökei is.
A következő sorozatot Viktor meggyőzően nyerte. Tőle sokan a hazai
popzene megújulását várták. Talán ezért is volt nagy a csalódás és
kiábrándulás. A vetélkedő alatt Viktor ismert és népszerű dalokat adott
elő. A közönség pedig nagyon meglepődött, amikor a győzelme után
elkezdte saját zenéjét játszani. Nem csak a dalok szövege váltott ki
nemtetszést. A kísérőzenekara, az APEH-Band, és a háttérénekesek, a
Gazdák Kórusa egyaránt lidérces volt.
A közönség jó részének az sem tetszett, hogy a verseny után jutott
lakáshoz, földhöz, autóhoz, miegyébhez. Pedig azok nem szerepeltek a
kiírásban.
Viktor megasztár volt, és úgy is viselkedett. Kísérletet tett arra,
hogy megdöntse a legtöbb ember előtt adott szabadtéri koncert
rekordját. Meggyőződése, hogy legalább két és fél millió néző előtt
lépett fel, bár az eredményt a megfigyelők sohasem hitelesítették.
A vetélkedő következő sorozata unalomba fulladt. Péter annak ellenére
nyert, hogy nem volt semmi hangja. Később kiderült, hogy az ütemérzéke
is csapnivaló. Például még az árvíz idején sem mondta le külföldi
turnéját. Győzelme utáni koncertjén Péter mindent beleadott. Olyannyira
mindent, hogy semmi tartaléka sem maradt. Maradék hangja is elment, és
miközben zenekarának hangszerei széthangolódtak, Péter csak tátogott és
zavartan téblábolt a színpadon. Nem volt ereje folytatni. Repertoárja
sem volt: kiderült, hogy a koncert elején minden számot előadott. Néha
többet is elénekelt egyszerre. A közönség elkezdett elszállingózni. Az
experimentális zene ritkán mozgat meg tömegeket.
Péter bánatában kirúgta menedzserét, zenekarát, és talán még a közönség
lecseréléséhez is hozzálátott volna, ha a menedzser le nem mondja a
fellépéssorozatait, és be nem ugrik a helyére.
Ferenc Péter kottájából kezdett énekelni, és ebben nem volt köszönet.
Először is: Ferencnek nem volt hangja. Másfelől Péternek sem volt
kottája. A zenekar tagjai letették a hangszereket, és vagy
szétszéledtek, vagy saját szerzeményeiket dúdolgatták a színpad
sarkában.
Közben Viktor új zenekart szervezett, és visszatérésre készült.
Változatlanul nem törődött az Eurovíziós táncdalfesztivállal, és még
több népzenei elemet szőtt repertoárjába. Azt mondta, a dalait a
közönség írta. Ez lehetett az első hiba: a közös éneklés a fonóban
elmegy, de a koncerten arra lennénk kíváncsiak, mit tud a szólista. A
szólista azonban csak play-backre volt hajlandó tátogni, a
háttérénekesei pedig túlságosan is elétolakodtak.
Minden Ferencnek kedvezett, aki megszerezte ugyan a zsűri jóindulatát, de a közönség csak lassan fogadta el.
Talán mert egyszer sem fakadt dalra. Ám minden fellépésén megígérte: ha egyszer énekelni kezd, az nagyon jó lesz.
Állította, hogy már kész a lemeze, a közönség pedig leadta az
előrendelést. Úgy, hogy három taktust sem hallott belőle. És a zenekar
tagjairól sem tud semmit. Ferenc szerint lemeze hamarosan kapható. És
lehet, hogy sokaknak nem tetszik majd. Kortárs zenével készült. Pedig
mi inkább operettre ülnénk be.
Ezért a kabátokat le sem adjuk a ruhatárban. Az ölünkben tartva, a sor
szélén kuporogva fontolgatjuk, lelépjünk-e. Az előadás kezdete pedig
csúszik.