Prohászka: Elnézést kérnék
Szabados Gábor
2012. 07. 14.
Szép szavakkal emlékezett Prohászka Ottokárra Harrach Péter. Miután a parlamentben megemlített néhányat a katolikus egyházi író és püspök érdemei, erényei közül, a Népszabadság újságírójának kérdéseire többek között kijelentette: Prohászka „Nem volt antiszemita, mert hitelesen keresztény volt. A hitelesen keresztény pedig egyértelműen védelmet ad mindenféle faji és egyéb megkülönböztetéssel szemben…” Mit szól mindehhez az érintett? Szabados Gábor beszélgetőpartnere Prohászka Ottokár.
Hócipő: „Prohászka Ottokár maga azt mondta volna, nem antiszemita. Azok a szövegek, amelyeket idézni szoktak tőle, ma vállalhatatlanok. Úgy értem, hogy ha ezek ma hangzanának el, vállalhatatlanok lennének. De ezeket az ő idejéből, a történelmi háttérből nem lehet kiemelni. Sem a szövegkörnyezetből” - nyilatkozta Harrach Péter. Mi erről az ön véleménye?
Prohászka: Tökéletesen egyetértek Harrach úrral.
Hócipő:Mindenben?
Prohászka: Igen. Kivéve, hogy én ma is vállalom minden szövegemet.
Hócipő: Azokat is, amelyek erősen felvetik az antiszemitizmus gyanúját?
Prohászka: Azokat is, természetesen. De nem ez a lényeg, hanem, hogy hitelesen keresztény voltam.
Hócipő: A hiteles keresztény nem lehet antiszemita?
Prohászka: Ezek szerint nem.
Hócipő: Pedig elég durva dolgokat szoktak öntől idézni. „Mi az antiszemitizmust nem faji, vallási, hanem szociális, üzleti reakciónak fogjuk fel” - írta 1893-ban. És hozzátette: „A zsidóság fekélye csontvázzá rágta a keresztény magyar népet.” Ön már 1918 óta követelte a numerus clausust. 1944-ben aztán a magyar antiszemitizmus klasszikusai közülön vált az egyik leggyakrabban idézett hivatkozási alappá. „Teljesen igaz, hogy vannak derék zsidók, de a zsidóság idegen, kereszténységet leszorító, honfoglaló, minket kisajátító, idegen hatalom. (…) Itt egy rafinált, romlott, hitetlen és erkölcstelen faj garázdálkodásáról van szó, poloskainvázióról, patkányhadjáratról.” Csupán pár idézet a Wikipédia önről szóló szócikkéből. De citálhatnék történészektől hasonlókat, bőven.
Prohászka: Felesleges lenne. Egyrészt, mert hiteles keresztény voltam, tehát nem lehettem antiszemita. Másrészt, mert ezeket nem ma mondtam vagy írtam. Hogy én is idézzek.
Hócipő: Ön kitől idéz?
Prohászka: Magától Harrach Pétertől.
Hócipő: Akkor tehát ön nem volt antiszemita?
Prohászka: Talán nem. Talán igen. Ma mindenképpen az lennék.
Hócipő: Mit tenne, ismerve a holokauszt tényeit, ha feltámadna?
Prohászka: Várjunk egy kicsit! Azt, hogy egyáltalán volt holokauszt,
egyre többen kétségbe vonják.
Hócipő: A holokauszt tagadása bűncselekmény.
Prohászka: Tudom. Nálunk is az. Az Európai Unió nyomására. De ki tudja, meddig létezik az Európai Unió? Miközben a holokauszttagadás örök lesz.
Hócipő: Tehát: mit tenne, ha feltámadna?
Prohászka: Elsősorban is bocsánatot kérnék.
Hócipő: A zsidóktól?
Prohászka: Nem. Hanem Harrach Pétertől.
Hócipő: És miért?
Prohászka: Azért, amiért az én védelmemben kénytelen volt a hazugság bűnébe esni. Dacára annak, hogy ő is hitelesen keresztény ember.