Húzóágazat

Trunkó Barnabás
2012. 02. 22. · Hócipő 2012/04
Meg kell állapítanunk, hogy a közlekedés nálunk nem vált húzóágazattá.

Legutóbb akkor volt húzóágazat, amikor 1846. július 15-én a pesti indóházból egy gőzmozdony elhúzott egy vasúti szerelvényt Vácig. A menetidő 59 perc volt, beleszámítva egy 10 perces várakozást is Dunakeszin. Azóta persze lerövidült, mármint a dunakeszi várakozás egypercnyire, így a teljes menetidő most másfél óra.

Baross Gábor szakminisztersége idején a „Navigare necesse est”-et is lefordítottuk magyarra, és földrajzi adottságainkat kihasználva még a 19. század végén megalakult a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. Később - itt most nem részletezendő okok miatt - a jelszó úgy módosult, hogy: „Tengerről, magyar!”, ezért Trianon után a vállalatnál profiltisztítást hajtottunk végre, és a cégnévből mellőztük a tengerre utaló jelzőt. Széchenyi kezdeményezésére Óbudán már régóta remek hajókat gyártottunk; a második háború előtt 370 hajóegységgel rendelkezett a kereskedelmi flotta, és évente 2,5 millió utast szállított. A rendszerváltás után az óbudai hajógyár végelszámolása 7 évig tartott, majd törölték a cégjegyzékből. A tengerjáró hajóink még egy ideig járták a világ óceánjait; árukat és néha Vitray Tamást szállították. A MAHART-ot feldarabolták, majd privatizálták, a BKV is felszámolta átkelőhajó-flottáját (zászlóshajó: Kuka).

Uhri Imre kovácsmester 1912-ben kezdett el autóbuszokat építeni Zuglóban. 1949-ben ebbe a cégbe olvadt bele a repülőgép-alkatrészeket gyártó Ikarus; a privatizációt követően 2007-ben szűnt meg.

Minden reggel parázva állok ki a villamosmegállóba, azt lesem, hogy az éjszaka folyamán nem ment-e csődbe a BKV, és csak akkor nyugszom meg, ha a reggeli hírekben azt hallom, hogy félmillárd prémiumot osztottak. És hogy ne hiányozzék ez a zsozsó, rögtön néhány milliárdos hitelkérelmet is benyújtottak. Széchenyi szavaival: a BKV-nál ez most olyan Stádium, amikor a Hitel jelenti a Világot. A közlekedési vállalat továbbra is a csőd lehetőségével terrorizálja a várost és az országot, nem csodálkoznék, ha rájuk küldenék a terrorlehárító dandártábornokot. Pedig a régi Capitaly társasjátékban mindenki a BSZKRt-ra hajtott, mert az volt a legjobb biznisz!

Aztán most meg itt van ez a Malév is! Illetőleg: csak volt. Ne legyünk pesszimisták, a név fenn fog maradni az idők végeztéig, hiszen a megszüntetésével kapcsolatos pancserságot ma már - rossz példaként - tanítják a világ valamennyi menedzserképző iskolájában. Sokan bepárásodott szemmel gondolunk vissza azokra a régi szép időkre, amikor nekünk még volt egy valóságos légügyi dinasztiánk.

A közlekedéssel nincs szerencsénk, de a miniszterelnök szerint az új húzóágazatunk a fogászati turizmus lesz!