Jön a járdadíj

Megyesi Gusztáv
2012. 01. 31.
A legújabb ötlet szerint Budapesten havi tízezer forintot fizetne minden autós az úthasználatért, s a bevételből finanszíroznák a BKV-t. Amely márciustól megszünteti a rokkantkedvezményeket, így a mozgássérülteknek is teljes áru jegyet, illetve bérletet kell váltaniuk. A hírek szerint legújabban a járdadíj bevezetését fontolgatják. A kormányszakértővel beszélgettünk.

Hócipő: Igaz a hír?

Szakértő: Igaz. A járdadíj bevezetésére azért van szükség, mert az nem járja, hogy az utasok meg a sofőrök fizetnek a közlekedésért, a gyalogosok viszont nem. Főleg a mai időkben, amikor egyre zsúfoltabbak a járdák.

Hócipő: Azt még meg lehet érteni, hogy a gépkocsi kerekei koptatják a közutat (bár ezért már egyszer leadózott a sofőr), de a gyalogos milyen kárt okoz?

Szakértő: Valamit tudomásul kell venni. Amikor sok a gyalogos az utcán, sokan akarnak átmenni a túlsó oldalra is, ami ugyebár egyelőre még nincsen korlátozva. Azok a gyalogosok, akik korhatár előtt mentek nyugdíjba, s most nem akarnak teljes áru bérletet váltani, nincsenek hozzászokva a forgalomhoz, ezért sokszor figyelmetlenül lépnek le a járdáról, amivel aztán intenzív fékezésre késztetik a sofőröket. A fékezés viszont, mint tudjuk, súrlódással jár, s koptatja az aszfaltot.

Hócipő: De az emberek többsége a járdán jár. A mozgássérültek, például, mit koptatnak? Hiszen örülnek, ha araszolni tudnak.

Szakértő: Nem is az alsó végtag nélküli testvéreinkre gondoltunk. Hanem akik kerekesszékben ülve száguldoznak a járdán, szinte autóként. Akad, aki már nem is kézzel hajtja a kereket, hanem egyenesen elektromos meghajtású tolókocsival közlekedik; nem is értem, hogy már eddig is miért nem vonatkoztak rájuk is a géperejű járművekre alkalmazott adók és illetékek.

Hócipő: Mikortól lép életbe a járdadíj?

Szakértő: Húsvéttól. Azért ekkortól, mert ha még emlékeznek rá, a feltámadáskor fogadtuk el az új és emberségesebb alkotmányt.