Eltörött a kocsi kereke

Váncsa István
2010. 12. 15. · Hócipő 2010/25
Egész hónapban hideg volt, ezt senki sem értette, legkevésbé a Margit híd felújítási munkálatainak a kivitelezői, láttuk őket a tévében, döbbenten álltak a hídon, és azt mondták, hogy kurva hideg van, és hogy erről nem volt szó. Hidegben nem lehet hegeszteni, de lángvágni se lehet. Amellett jeges a Duna. Nekik senki se mondta, hogy a Duna jeges lesz januárban, ők ezt nem tervezték be. Most már biztos, hogy a híd nem készül el augusztus huszadikára, mondták, és nagyon megsértődtek. Pedig nekik lett igazuk.

Leállt a BKV a pulykapénz miatt. Karácsony előtt Aba Botond be szokott volt menni Demszkyhez, és azt kérdezte, hol a pulykapénz. Nincs pulykapénz, mondta ilyenkor Demszky. Akkor sztrájk lesz, szögezte le Aba Botond. Na ne, mondta Demszky, és lett pulykapénz. Legalábbis egy darabig. Később már nem volt, igaz, akkor már Aba Botond se volt, jött helyette Antal Attila, pályázat nélkül, csak úgy Isten nevében. Kiírt egy használtbusz-beszerzési tendert, amelyben az egyedüli sikeres pályázónak az ő tulajdon fia bizonyult. Antal el is húzott hamarosan, zsebében hatvan millióval, és evvel átszakadt a gát. H. Miklós főpolgármester-helyettes nem sokkal később pályát módosított, Hogyan fogyjunk államköltségen 45 kilót? című készülő könyvecskéje elsöprő piaci sikert ígér.

Közben kitudódott, hogy az Alstomtól rendelt és harmincmilliárddal megelőlegezett új metrókocsik valójában ökrösszekerek, az ökör pedig nem megy be az alagútba, mert klausztrofóbiára hajlamos. Felmerült, hogy genetikai úton elefántméretűre növesztett csőgörényeket fognak a szerelvények elé, valaki azonban rámutatott, hogy a csőgörény nem állat, hanem csőpucoló eszköz. A tanácskozás résztvevői ezt követően bejelentették, hogy a 4-es metró építése ezen dilemma folytán további tizenkét évet késik, majd elénekelték az „Eltörött a kocsi kereke, / Mivel megyünk ki a ligetbe? / Zsuppkocsival, három csacsival / várnak a lányok a cvikipuszival” kezdetű nótát, amely azóta a BKV hivatalos himnuszának tekinthető.

Január 13-án megérkezett a Rákóczi térre a Boros nevű fúrópajzs, a hónap vége felé csatlakozott hozzá Bochkor is. Azt hitték, lesznek ott lányok a cvikipuszival, de nem voltak. Boros és Bochkor sajtótájékoztatón nyilvánította ki, hogy e sajnálatos malőr folytán a 4-es metró építése újabb harmincévnyi késést szenved, majd visszatértek az alagútba, tovább keresni eltűnt rádiójukat. Csöndesebb éjszakákon azóta is a rajnai sellők panaszára emlékeztető hangok szüremlenek fel a föld alól.