Izzik a MÁV
Megyesi Gusztáv
2010. 06. 16. · Hócipő 2010/12
Hogy történt, állomásfőnök úr?
Épp elment a mátészalkai személy, még fel is intettem az állásba a mozdonyvezetőnek, régi cimborámnak, majd bementem a váróterembe. Mindig szét szokok nézni sötétedés után. Nem voltak sokan, már mentem is volna kifele a falikúthoz friss vízért, amikor bekövetkezett a baj.
Mit csinált ekkor?
A szolgálati szabályzat szerint azonnal kiküldtem az embereket, biztosítottam a helyszínt, majd telefonáltam.
Ön hogyan emlékszik az esetre, villanyszerelő úr?
Este fél tíz lehetett, amikor éreztem a nadrágzsebemben, hogy rezeg a mobilom. Ki lehet az? Ez volt az első kérdésem, hiszen aznapra már nem vártam munkát. Kinyomtam a gombot, a kisecsedi állomásfőnök volt. Hallomásból ismertem már, egyszer egy volt kollegám is kiszállt nála, sürgősségi eset volt az is. Csak annyit kérdeztem tőle: hányas?
Erre állomásfőnök úr mit felelt?
Hogy százas.
A jegyzőkönyvbe viszont hatvanast diktált.
Most, hogy így mondja, lehet. Össze voltam teljesen zavarodva.
Villanyszerelő: Én viszont határozottan emlékszem, hogy az állomásfőnök úr először százast mondott. Ezt onnét tudom, hogy még oda is szóltam a feleségemnek, hogy Erzsi, ne felejts el reggel emlékeztetni, hogy százas égőt vételezzek a regionális raktárból.
Tulajdonképpen mi ilyenkor az állomásvezető teendője?
A MÁV Zrt. szabályzata kimondja, hogy ha egy izzólámpa kiég az állomás területén, akkor azt azonnal jelezni kell a villanyszerelőnek, aki rögzíti a tényállást, hogy milyen teljesítményű és típusú izzó égett ki, és hol, milyen formában, továbbá miután kiégett, sötét van-e.
Villanyszerelő: Ez azért fontos nekünk, villanyszerelőknek, mert ha teszem azt, nappal ég ki egy izzó, akkor nincsen azonnal sötét, és fölösleges sürgősségileg kimennem, mert lehet, hogy egy másik, fontosabb helyen is kiégett egy izzó, viszont ott már sötét van, ám oda már akkor esetleg a villanyszerelő nem tud kimenni, mert máshová hívták, oda, ahol esetleg nincs még sötét.
A kisecsedi állomás, ahol a körte kiégett, 14 kilométerre volt öntől. De ön nem indult el azonnal.
No, ezzel vigyázat. A MÁV Zrt. előírja, hogy a villanyszerelőnek akkor gazdaságos és hatékony kimennie egyből, ha az égő kicserélésével egyidejűleg más munkát is el tud végezni. Zárlat van, esetleg vezetékszakadás, netán beragadt egy kapcsoló. Legjobb ezeket egyszerre elintézni. Jól nézne ki a vasút, ha csak egy szimpla égőcsere miatt utaznának a villanyszerelők állomásról állomásra.
Állomásfőnök úr, ön nemrég még az ország másik végében, Szombathelyen szolgálta a vasutat. Hogy került ide?
Erről nem szívesen beszélek. Tavasszal történt. Sajnos Szombathelyen is sötét lett, amikor kiégett egy égő. Ráadásul az irodai olvasólámpámban. Annyira el voltam keseredve, hogy elveszítettem magam fölött a kontrollt, és kicsavartam a kiégett körtét… De muszáj ezt forszírozni?
Essünk túl rajta, Önnek is könnyebb lesz.
Jó. Kicsavartam a rossz égőt, majd magam sem tudom, miért, miféle belső sugallatra, becsavartam a helyébe egy újat.
Villanyszerelő: Ráadásul nem is a regionális raktárból valót. Hanem a boltban vett egyet, s azt.
Így volt, állomásfőnök úr?
Így volt. De nem akkor vettem az égőt. Már régóta tároltam a fiókomban, hogy ha ugyebár kiég a régi… Mondom, nem tudom, mi történt velem. Higgye el, azelőtt soha, de soha.
Villanyszerelő: A fegyelmi tárgyaláson világosan megmondták: állomásfőnök nem cserélhet égőt, mert tiltja a szabályzat. Munkajogilag is zavaros volna a helyzet, ha az állomásfőnök cserélné ki az izzót. Ezért vagyunk mi, villanyszerelők. A MÁV Zrt. ezért fizet nekünk 1935 Ft plusz áfa munkadíjat óránként. Ha kell, hatvan kilométerről is a helyszínre utazunk, és szakszerűen intézkedünk. Ez így gazdaságos és költségkímélő a vasútnak is.
Ezt ki mondta
Személyesen Sigulinszki Tibor szóvivő. Megjelent a Blikkben is. Nagyon okos ember.