Szárnyakat adunk...
Trunkó Barnabás
2010. 04. 14.
A szmolenszki légi katasztrófa az egész világot megrázta, a lengyelek mély gyászában hazánk is megrendülten osztozik. Egy valóban baráti ország politikai elitjének jeles képviselői váltak a tragédia áldozataivá. A katyni kegyeleti delegációt szállító Tu-154-es kifogástalan műszaki állapotban volt, munkatársunk, Trunkó Barnabás annak nézett utána a reptéren, hogy milyen kormánygépet használnak a magyar állami vezetők?
Hócipő: Ez itt a magyar kormánygép? Impozáns és elegáns darab!
Légügyes: Nem, ez egy pakisztáni gyeplabda-sztár magánrepülőgépe. A kormánygép ott áll a hangár mellett.
Hócipő: Az a propelleres?
Légügyes: Légcsavarosnak mondjuk. Antonov-26 típusú gép.
Hócipő: Öregecskének látszik.
Légügyes: Ez csak a látszat. Az An-26-os típust a párizsi repülőgép kiállításon mutatták be, ahol nagy sikert aratott, 1969-ben.
Hócipő: 69-ben? Akkor mutatták be a Corcorde-t is!
Légügyes: Igen, de az An-26-osnak a futószalagos rakodórámpája aratott nagy tetszést a szakemberek körében.
Hócipő: Mit keres egy rakodórámpa a kormánygépen?
Légügyes: Ez már egy pulmann-változat, a rámpát természetesen kiszereltük belőle, és egy hűtőgépet raktunk a helyére.
Hócipő: Végül is, hány éves ez a verda?
Légügyes: Mondhatnók: a legszebb férfikorban van. Januárban ünnepeltük a 30-adik születésnapját.
Hócipő: Izgalmas életútja lehet…
Légügyes: Még a Varsói Szerződés idején született, mint a Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetsége kétszeres Lenin-renddel kitüntetett légierejének többfunkciós szállítógépe.
Hócipő: Az afganisztáni háborúban is részt vett?
Légügyes: Talán megérti, hogy erről nem nyilatkozhatok, de a sérüléseit igen színvonalasan javították ki a szovje..., illetve az orosz kollégáink. Ezután került a Magyar Légierőhöz, majd a NATO-ba. NATO kódja: „Curl”.
Hócipő: Az mit jelent?
Légügyes: Valami olyasmit, hogy: csavaros. A kód nyilván a légcsavarokra utal.
Hócipő: Nem lassú egy kicsit egy ilyen légcsavaros gép?
Légügyes: Egyáltalán nem! Az autópályán megengedett maximális sebesség akár háromszorosával is tud menni!
Hócipő: De egy sugárhajtású gép utazósebessége kétszer ekkora!
Légügyes: A mi állami vezetőink általában nem sietősek…
Hócipő: Megdöbbentő dolgot olvastam a Népszabadságban: „Ez a gép, erősen korlátozott időjárási körülmények között - megfelelő modern eszközök hiányában - nem mindig tud leszállni.”
Légügyes: Lárifári! Eddig még csak egyszer fordult elő, hogy a kormánygépünk nem tudott leszállni.
Hócipő: Te jó ég! Mikor?
Légügyes: Amikor a románok tavaly nem engedték leszállni Sólyom László gépét Marosvásárhelyen!