Mesterséges dugó

Ürmös Zsolt és Varga Ferenc József
2009. 06. 03. · Hócipő 2009/11
Miért? Van természetes dugó is? Létezik olyan, hogy a hegy vagy a folyó, vagy növények, esetleg állatok akadályozzák a városi közlekedést? És a folyamatos túrás-fúrás nem mesterséges dugó? Okos dolog lenne az önkormányzat részéről a szándékos dugó? Akadna olyan, aki (pláne jó érzéssel) tömegközlekedésre váltana? És akkor a buszon mi lenne? Tömegnyomor? Biztos sűrítenék a járatokat? Kinek lenne jó egy ilyen önkormányzati dugó? Ki kaszálna rajta a legtöbbet? És nélküle mi a helyzet?




Dugó = stressz?

A közlekedési dugókra szervezetünk fokozott adrenalintermeléssel reagál, megemelkedik a vércukorszintünk, megfeszülnek izmaink. Ha nap mint nap ér bennünket ilyen jellegű stressz, az káros hatással lehet az immunrendszerünkre, mivel az minden egyes dugó alkalmával készültségbe helyezi magát, de idegen anyagot nem talál szervezetünkben. A stresszhez tapasztalt ejtőernyősök szerint sem lehet hozzászokni, a százegyedik ugrás is egy nagy „adrenalinbomba”. Mi hát a megoldás? Mivel a dugó tényén úgysem tudunk változtatni, inkább tereljük gondolatainkat kellemes dolgok felé, mint például a család vagy a szabadságunk megtervezése. Kapcsoljuk be a magnót, és daloljunk az autóban, mivel az éneklés a legjobb stresszoldó, amit valaha is kitaláltak. Ezzel a körülöttünk lévőkkel is jót teszünk, mivel garantáltan elvonjuk figyelmüket a dugóról. (forrás: hetek.hu)


Szódugó, avagy a közlekedés Budapesten

Elindul - megy - lámpa - megy - lámpa - sor - sor - sor - sor - sor - tuctuctuc - tetkós golyófej - telózik - ő nem megy de dudál - elindul - anyád - jobbról előz - a tiedé - tuctuctuc - középső ujj ki az ablakon - telefonál - sor - sor - sor - sor - nagy nehezen - sor - sor - sor - sor - sor - sor - sor - zebra negligálása - gyalogos hirtelen hívő lesz - sor - sor - sor - tuctuc - sor - sor - nagy nezehen - néni pont az úttest közepén - dudafesztivál - sor - sor - sor - sor - sor - megint egy lépés előre - kettő hátra - skoda a belső sávban - előtte suzuki swift safety carként - miattuk sor - sor - sor - sor - kisvártatva elindulás - skodás rájön hogy fékezni akar - megteszi - suzukis tétova - melyik lehet a gázpedál? - de akkor melyik a fék? - mindez a belső sávban - tuctuctuc jön - telózik - öl - továbbmegy - biciklista belül - nem megy ki a szélére - sőt - sor - sor - sor - sor - Tóth Béla a buszsávban - rendőr - személyitforgalmitjogosítványt - ez drága lesz! - drága - tuctuctucos megússza mert bika - BKV - busz a sorban - sor - sor - sor - ellenőr - mogorva - nem köszön - csövi a buszon - vadnyugati illatok - emberek egymás nyakán - úgy döntöttem, hogy leszállok - mert lelöktek - gyalogosok is állatok - zebra - elütnek - fekete autó - sor - sor - sor - sor - sor - sor - sor...




Gazdasági válsággal a dugók ellen!

Moszkvában érezhetően csökkent a közutak zsúfoltsága, kevesebb lett a dugó, a közlekedésrendészet szerint tavaly ősz óta 10 km/órával növekedett az átlagos sebesség, és a szakemberek szerint ezt a gazdasági válság idézi elő. Szakértők elsősorban arra hívták fel a figyelmet, hogy az egy évvel ezelőttihez képest közel hatszorosára, mintegy 300 ezer főre növekedett a munkanélküliek serege, ennyivel kevesebb ember ül naponta autóba. Ez a munkaképes életkorú lakosság 5 százalékát jelenti, és számítások szerint a munkanélküliek számának újabb megduplázódása esetén teljesen megszűnnének a dugók. (forrás:hrportal.hu)


SOR
- Ki hogyan oldja meg?
Vagy hogyan vészeli át?


Taxis - Az Oktogon és a Hősök tere között Visegrád felé kerül egyet, mert úgy gyorsabb.

Buszos - Kiolvassa a színes napilapot, megfejti az összes poénvadászt, megírja a menetnaplót.

Erzsi néni- Egy első lökhárító és egy kipufogó között gyönyörűen ellavírozgat a húzós kocsijával.

Skodás - Teljesen mindegy, eddig is ezzel a sebességgel haladt - és ugyanitt.

Suzukis - Dettó.

Golyófej
- Most legalább mindenki hallja, mi szól nála, és talán a verdáját is megcsodálják egy páran.

Robogós
- Ügyesen elszlalomozgat, és eljut a sor elejére. Ha régi a járgány, még ereget is egy kicsit.

Biciklis
- A robogóshoz hasonlóan jár el, csak nem ereget, de szarik a pirosra.

Barbie Smartban
- Üzit küld telcsin, aztán „Mos mi vaaa’?”.

Csövi
- Elad egy pár „Fedél nélkül”-t.


Film-remake

A magyar közúti viszonyok újra megihlették a népszerű Michael Douglas-film készítőit. Az Összeomlást újraforgatják - Budapesten! A főszereplő most is Douglas lesz, aki ezúttal egy átlagos magyar autóst mutat be. Eleinte még türelmes, ám a film ötödik percében kezdi elveszíteni nyugalmát. Hazafelé igyekszik, de munkahelyéhez képest még messzebbre kerül az otthonától, ráadásul még egy parkolóőr, egy merdzsós pénzbehajtó, és pár autókat teleszemetelő szórólapterjesztő is akadályozza a hazajutásban. Hogy hogyan végződik az egyszeri ember budapesti kalandja? Megtudjuk, ha megnézzük a filmet, vagy ha mi is kimegyünk az utcára!




Próbadugó

A Fővárosi Önkormányzat javaslata a Blue Dontforget (Kék Nefelejcs) borozó vendégköréhez is eljutott. Kerti Ferenc (38) egy borosüveghez tesztelt dugókat. Hogy melyik passzolt a legjobban a palack szájába, örök rejtély marad, mert a fénykép elkészülte után pár másodperccel Ferenc elfáradt, és a dugókat a földre ejtve elaludt. Hogy azután folytatódott-e a dugópróba, és hogy sikeres volt-e, azt következő számunkból tudhatják meg.




Egy kreatív lángelme
Őszinte vallomás a műdugó ötletgazdájától

- Mi jut eszébe, ha azt mondom dugó?

- Egy üveg pincehideg tokaji furmint.

- Honnan jött az ötlet, hogy forgalomcsillapítási modellkísérlet keretében egy műdugót hozzanak létre Budapesten?

- Az igazat megvallva én csak a kollégákat akartam április elsején egy ilyen vicces hírrel megtréfálni, de amikor elmondtam nekik, azt mondták, ez annyira borzalmas, hogy akár meg is valósíthatnánk.

- Miért pont a belváros?

- Az első ötlet az volt, hogy az M0-s fővárosi bevezető szakaszát szűkíttetjük le egy sávra, úgy, hogy pluszban még a ferihegyi repülőgépek is itt szálltak volna le. De aztán Imi mondta, hogy az nem jó, mert nem tudna időben beérni reggelente Solymárról. Így aztán maradt a belváros.

- Milyen tervek voltak az így felszabaduló kétszer egy sáv hasznosítására?

- A felbontott útburkolatból és macskakövekből 50 ezer darabos, teljesen élethű, 1:1 arányos Budapest-puzzle kirakóversenyt rendeztünk volna. De tettünk volna ki pihenőszékeket és asztalokat is.

- És kik ültek volna ki ezekre a székekre?

- A dugóban rekedt autósok. Gondolja el, milyen kényelmes lehetne, egy asztalnál, egy korsó sör mellett anyázni! Sőt, ha nagyon unták volna a dugót, Bessenyei Péter csinált volna nekik dugóhúzókat az égen.

- Maga szerint élhető lett volna így a főváros?

- Honnan tudjam? Én a nyarakat a kajmán-szigeteki nyaralómban töltöm…

- Vannak esetleg még más, hasonló ötletei is?

- Igen, nagyon kreatív a csapatunk. Például régi álmunk, hogy a Dunát vezessük végig a Rákóczi úton. Ebben az esetben hajók járhatnak a Keleti pályaudvar és a Szabadság híd között. De most a legnagyobb valószínűsége a „Celebek a közlekedésért” programnak van.

- Ez pontosan mit takar?

- Kísérleti jelleggel kétszer egysávosra szűkítjük Geronazzo Mária száját, és Nagy Ő Anikó feltuningolt mellei között, amikor az Üllői út és a Bajcsy-Zsilinszky út között sétál, átmenetileg P+R parkolóhelyeket fogunk majd kialakítani.




Következő számunk tartalmából

Időmérő

Kovács János (Lada) indul a pole pozícióból a Blahánál

Amikor a hóhért...
Demszky Gábor nem ért be a hivatalába. Áll a sor a rakparton.

Felújítás
Az összes hidat lezárják, komp jár majd Pest és Buda között. Egy!