Időkerék Sebestyén Péterrel

Murányi András
2008. 11. 19. · Hócipő 2008/24
Az öreg motorosok után újra visszatérünk a mába: interjúalanyunk a hazai motorsport egyik legígéretesebb tehetsége, Sebestyén Péter, aki 9 éves kora óta indul felnőttmezőnyben. A mindössze 14 éves versenyző fiatal kora ellenére szép eredménysorral büszkélkedhet. Megnyerte többek között a magyar robogó- bajnokságot, a Nemzetközi Oldtimer Bajnokságon pontazonossággal végzett a második helyen a négyszeres bajnokkal, illetve az Alpok-Adria versenysorozatban is dobogós helyezéseket ért el. 2007-ben beválasztották a Red Bull MotoGP Rookies Kupa támogatottjai közé. 2007-ben és 2008-ban pedig a Segíthetek? MOL Tehetségtámogató program nyertesei között szerepelt.


- Schumi lakókocsija hamar elfüstölt!

Miért pont a motorsportot választottad?

Mindig is szerettem az extrém sportokat. Hatéves koromban apukám elvitt egy motorosiskolába, és másnap már versenyen is indultam. A motorsportoknak egyébként nálunk családi hagyománya is van, hiszen édesapám gokartozott. De eljárok biciklizni, úszni is. Négy évig karatéztam, most birkózni járok. Persze ez csak egy kiegészítő sport a motorozás mellett.

Igaz, hogy a birkózásnak van egy kis köze a motorozáshoz is?

Igen, hiszen az eséseket meg kell tanulni, ami ugye a motorsportban is fontos. A másik, hogy motorozásnál sok olyan kanyar van, ahol a motort az egyik kanyarból a másikba kell átrakni, és a birkózás pont ezeket az izmokat fejleszti.


- Matrojoska kupákból több férne!

Hogy kerültél be a Red Bull MotoGP Rookies Kupa támogatottjai közé?

Két éve volt egy selejtező Spanyolországban. Elkérték az adataimat, az addigi eredményeimet, és hogy milyen motorral motoroztam. Ezek alapján meghívtak Spanyolországba 1500 fiatal motorversenyzőt, közülük kiválasztottak 23 versenyzőt, akik közé szerencsére én is bekerültem. Hét európai Moto- GP futamon indulhattunk el, egyforma motorral. Olyan pályákon versenyezhettünk, mint Jerez, Mugello, Donington, vagy a németországi Sachsenring.

Kedvenc pálya?

Én mindig az ilyen szűkebb, „csiki-csukis” pályákat kedvelem, ahol nem a motorerő számít, és leginkább a Sachsenring ilyen.

Idén tavasszal Michael Schumacher ellen is versenyezhettél.

A Pannonia Ringen rendeztek egy motoros összejövetelt, és kaptam egy e-mailt, hogy szívesen látnak. Lementünk, motoroztunk, mikor hallottuk, hogy Schumacher is indul. Nagyon nehéz volt hozzá közel kerülni. Egyből kijött a pályáról, ment be a boxba, onnan pedig a lakókocsiba, így sajnos nem volt rá lehetőség, hogy találkozzunk.

Az egyik versenyén Talmát az anyukája a következő tanáccsal látta el: „Csak lassan, kisfiam!” Veled is történt már hasonló?

Persze, szinte az összes futamon, ahol ott van anyukám.


- Talma is kezdte valahogy!

Példakép?

Talmácsi Gábor, és nagy kategóriában Valentino Rossi. Talmát a kitartása és az akarata miatt szeretem nagyon, hiszen mindig küzd. Rossit pedig a lazasága miatt.

Holnap utazol Spanyolországba.

Valenciában lesz egy spanyol bajnoki futam. Ez tulajdonképpen a MotoGP-nek az előszobája. Általában innen szoktak kikerülni a legjobb versenyzők. Európán kívülről is indulnak motorosok, hisz ez egy neves versenysorozat, ahova sok 125-ös csapat küld „megfigyelőket”. Itt egy Aprilia RSW-vel indulok, ez Talma tavalyi versenygépével megegyező motor.

Ha 10 év múlva találkoznánk, milyen eredményekkel lennél elégedett?

Ha a MotoGP-ben versenyeznék, és 125 cm3-ben ott lennék az első tíz helyezettjében év végén.

Ürmös Zsolt



Keretbe foglalva


- Na ez lenne az új moci!

Ha most véletlenül azt gondolják, hogy Talmácsi Gábor szerény újoncként indul neki a 250 köbcentisek jövő évi világbajnokságának, akkor nagyjából tévednek. Talma úgy ül majd gépre, mint ahogyan azt tette „előző életében” a nyolcadliteresek között: önnönmagát nem kímélve. Elszántsága amúgy nem csupán belülről fakad, hanem empirikus alapon is nyugszik, ugyanis a motorsport első magyar vb-aranyérmese az idei, harmadik hellyel lezárt széria másnapján már 250-es gépre pattant, és ötvenhét körön át próbálgatta a lóerősebb, súlyosabb gépet. És igen: Gábor mosolyogva pattant le a nyeregből, s mivel negatív tapasztalat nem érte, bizakodóan ítéli meg előmenetelét a „nagyobbak” között. November 24-én és 25-én pedig teszten nyűheti tovább a kétkerekűt, ráadásul akkor Massimo Branchini is vele lesz; kell-e mondani, hogy az Aprilia mérnöke mekkora szerepet játszott eddig Gábor karrierjének alakulásában…

Ha nem kell, akkor tovább is megyünk; pontosabban kicsit vissza az időben, tudniillik kronológiailag még tartozunk anynyival, hogy elmondjuk: a vb utolsó, valenciai futama - amelyen Talmácsi az összetettbeli ezüstéremért szállt harcba - keretbe foglalta az esztendőt.

A kikötővárosban honfitársunk váltókarja mondta föl a szolgálatot, s bár alanyunk így is mindent megtett, problémákkal terhelt éve a kavicságyban végződött. Ezzel együtt Talmácsi nem tört le, sőt, közölte: ennyi viszontagság után bravúrként értékelhető az összesítésben zsebre tett bronz; pláne, hogy a valenciai díjátadón megkapta a - nem gondolnák, ugye? - legtöbb pole position után járó díjat… Mindenesetre remélhetőleg jövőre minden flottul megy majd, és Talmácsi a Balatonring publikuma előtt is megmutatja. A bizakodás alapja az a válasz, amelyet Várnai Andrea, Gábor sajtófelelőse adott nekünk a „pihenés mellett mit csinál Talma az év hátralévő részében?” kérdésre: „Edz, edz, edz…”


- Bautista, Lüthi és Kallió nyomában vagyok!