Hídavató állat

Litkai Gergely
2008. 10. 08. · Hócipő 2008/21
Kedves Egybegyűltek! A sajtó képviselői!
A fúvózenekar és tisztelt pompomlányok! Barátaim!


A hidakat általában a kormányok adják át, holott az adófizetők pénzéből épülnek, akik mi vagyunk. Ezért gyűltünk itt össze a híd alatt. Odafönt fél ökrök pörögnek nyárson a húsipar lapdancereiként, sátrak magasodnak, egyfajta lakodalmi alkalmatosságként, ahol a politika és az építőipar lépnek frigyre, és annyi a fekete Audi, hogy joggal hihetnénk, Szeva bácsi temetésére igyekszik az orosz elit. Itt lent még nem simultak el az építési terület ráncai, kósza Toi-toi-szagtól terhes a szél, és a fugából még faékek állnak ki, de nekünk jó itt is.


- Barátaim! Budakalásziak!

Ahogy a mondás is tartja: nem léphetünk kétszer ugyanabba a folyóba, ugyanakkor ugyanazon a hídon többször is átmehetünk, milyen csodás paradoxon is ez… Ezért építünk mi emberek hidakat és nem folyókat.

A híd embereket, állatokat, növényeket, sőt tárgyakat is összeköt, néha fogalmakat is, de ez meglehetősen ritka. Ez a híd a folyó jobb partját köti össze a bal parttal, de lehetne ez fordítva is. A híd lehet lánc-, kábel- vagy Zenebutik Zenehíd. Ez a híd, amely élő szövetté szövi össze Buda és Pest dübörgő forgalmát, véget vet annak az állapotnak, amikor az M0-s önmagát is elkerülte, és végre elmondhatjuk, hogy íme itt az egy gyűrű mindenek felett. Üzenetértékű, hogy a híd egyelőre csupán ideiglenes használatbavételi engedélyt kapott, amiben csak remélni tudjuk, hogy szerepet játszott a nem megfelelő Megyeri elnevezés is.


- Visszafogott keretek közt.

A híd számai impozánsak, az itt felhasznált kábelt egy fémtolvaj brigád 3 év 4 hónap 6 nap alatt tudná ellopni, hétezerszer lehetne megkerülni Pécelt annyi pénzből, amennyibe csak az aszfaltozás került, az itt kiterített kátrány pedig 4 milliárd hektoliter Bambira és hatszázmilliárd doboz cigarettára lenne elég. Ez utóbbi két szám csupán saccolás, amit becsléssel pontosítottunk.

Mégis érezzük annak a nagyságát, ahogy a csodálatos szerkezet, amely úgy feszül itt, mint Rubint Réka popsija hat óra lépcsőgépezés után, összeköti Budát és Pestet, ügyet sem vetve Szigetmonostorra. Kétszer két sáv, plusz leállósáv, ami több hónapnyi négyesmetró-kötbért tesz ki, szeli át a Duna kék szalagját, amely évezredek óta kanyarog itt a számos Megyer között, hogy elérje a Dunaújvárosi hidat, amely egyelőre semmit sem köt össze semmivel. Egy folyó, amely szimbolikus, ugyanakkor nagyon konkrét bevételi forrást jelent az építőiparnak. Egy folyó, amely a Fekete-erdőtől a Fekete-tengerig visz, számos feketemunkást emelve hátára, akik betont öntenek, kábelt feszítenek, és nem hordják védősisakjukat.


- Hadd gurítsam át az emlékezés alkoholmentes sörösdobozát!

Elkészült hát a mű, az alkotó pihen, és mi mégis forgolódunk, hiszen nem is olyan régen még úgy gondoltuk, hogy ezt a hidat Stephen Colbert-ről, a Comedy Central zseniális műsorvezetőjéről nevezhetik el, aki nemes küzdelemben kerekedett felül egy internetes szavazás keretében Chuck Norrison, Pató Pálon, sőt Zrínyi Miklóson is. Bár nemzetünk nagyjai és a texasi kopó sem nyerhettek a versenyben, ez számunkra nem elégtétel, hiszen jóllehet megdöglött a szomszéd tehene is, a híd Megyeri lett.


- Egy csak egy átvágás!

Ez a híd jelkép, fogalom, ezért a táblán, amely itt látható, kötőjellel szerepel az elnevezés, hiszen ha hidat nem is lehet elnevezni élő emberről, a fogalom elnevezését semmi sem tiltja. Engedjék meg tehát, hogy jelképesen átvágjam a Duna szalagját, amely lehetővé tette, hogy elkészüljön a Colbert híd!


- Pompom, megvárhatlak?


- Mindent a sajtónak!