A legvalóbb világ
Megyesi Gusztáv
2004. 10. 27. · Hócipő 2004/22
Nem tudom, ki hogyan van vele, de én már nagyon
unom a Zalatnay Saroltáról szóló híreket, márpedig azokból most már
naponta tucatnyit is kap a nagyközönség. Legújabban azt, hogy mire e
lapszám az utcára kerül, a művésznőnek már a börtönben kellene lennie,
de feltehetően nem lesz ott, mert a betegségére hivatkozva halasztást
kért, s tudvalevő, hogy Magyarországon ha bárki börtönhalasztást kér,
minden további nélkül megkapja, különösen, ha egyszerű állampolgár az
illető, mert ez össztársadalmi érdek. A művésznőnek ráadásul komoly
küldetése is van, az utolsó szabadlábon töltött napjait ugyanis élő
adásban közvetíti az egyik tévétársaság, be van a művésznő lakása
kamerázva, minden mozdulata követhető; ez ám az igazi valóságshow, és
csak remélni lehet, hogy szellentőversenyre nem kerül sor, és Sebeők
János se bukkan fel a nappaliban.
Azt ugye megérti az ember, hogy a bulvármédia is a sajtó része, s
valamiből meg kell élnie. Ez mindenütt a világon így van, legfeljebb a
világ szerencsésebb, mert jobb helyeken Madonnáról vagy Eminemről írnak
végeláthatatlan cikkeket; istenem, nekünk Zalatnay Sarolta meg Koós
János jutott, utóbbit azért említem, mert most jelent meg a bulvárlapok
címoldalán, hogy a művész úr nem beteg, ami azért hat a reveláció
erejével, mert eddig se volt semmi baja. Jó, a magyar közönség is éhes
a hírre, nem is tudná nyugodtan álomra hajtani a fejét, sőt egyenesen
depresszióba esne, ha nem közölnék vele, hogy milyen szomorú sors vár a
művésznőre a börtönben. A cellába, például, csak tisztálkodószereket,
hajtógáz nélküli dezodort, hajszárítót vihet be, hajfestéket, magas
sarkú csizmát már nem, sőt, a fehérneműt is a börtön adja, továbbá
zárt, lapos cipőben kell közlekednie, ami a kisebbik baj, de csak külön
engedéllyel és a börtön könyvtárában hallgathatja meg saját lemezeit.
Mondom, ezek nyilván fontos információk, érthető hát, ha ezekről ír a
sajtó. S mondjuk, nem K. Lajosné ismeretlen, teljesen középszerű,
áruházi lopásért elítélt négygyermekes asszony börtönkörülményeiről,
akinek egyébként ügyvédre se futja, hogy kegyelmi kérvényt fogalmazzon
meg eddigi érdemeire és sanyarú anyagi helyzetére hivatkozva, vagy
legalább, hogy elintézze, hogy megfelelő papír ellenében a rabkórházban
várhassa ki a szabadulás óráját.
Nem. Én azért unom a Zalatnay-híreket, mert napról napra szembesítenek
a nagy magyar valósággal, és az eléggé unalmas, nincs benne semmi új.
Ha a művésznő nem százmillió, hanem tízmilliárd forintot csalt volna
el, akkor ma maximum házi őrizetben van, de húszmilliárdnál már föl se
vetődött volna a büntethetősége, sőt ő osztogatta volna a lapokat. Amit
azért említek, mert amint nemrég bejelentette, hamarosan ki fogja
teríteni a kártyáit, mégpedig könyv formájában. Ebben a könyvben
leírja, hogy mely közéleti szereplőkkel, adott esetben többgyerekes és
igen nagy hatalmú politikussal bújt össze az ágyban, akik aztán, amikor
bajba került a művésznő, elfordultak tőle, ahelyett, hogy segítették
volna. Most tehát újabb disznóságok leleplezésének nézünk elébe, az
előzetes szerint nemcsak az lesz leírva, hogy a többgyerekes politikus
milyen szemét ember, hanem hogy egyáltalán nem vonzó férfi, akivel
lefeküdni maga a kínszenvedés. Jó, a leleplező írások nálunk nem az
igazságkeresés és az igazmondás jegyében születnek, hanem bosszúból, de
minimum érdekből, de akkor aztán nincs isten és nincs haza: ha nem
segítesz nekem, megnézheted magad - ám épp ez az, ami most már a
végletekig visszataszító.
Márcsak azért is, mert tegyük fel, hogy a művésznő nagy hatalmú
politikus szeretője enged a kérésnek, és segít Zalatnay Saroltán. De
hát hogyan segít? Elintézi, hogy a bíróság felmentő ítéletet hozzon?
Visszafizeti a károsultaknak a művésznő helyett a százmilliót? És ha
igen, akkor a saját zsebéből fizeti vissza, vagy a jól bevált módon,
közpénzből? És ha mindezt megteszi, és nem születik meg a leleplező
könyv, akkor ő már tisztességes politikus, sőt vonzó férfi, aki ennek
ellenére hű a feleségéhez?
Hányinger, mondhatnánk erre az egészre, pontosan az a hányinger, amit
saját bevallása szerint a művésznő is érzett, amikor a nagy hatalmú
politikus ágyába bújt. Kár, hogy akkor még nem volt bekamerázva a
lakása a publikum gyönyörűségére: nem valamiféle manipulált
valóságshow-t, de az igazi magyar valóságot látta volna az ország.