Csatorna töltelék - 2004/05
Para-Kovács Imre
2004. 03. 03. · Hócipő 2004/05
Azok a rockzenészek, akik rendelkeznek némi
agykapacitással, folyamatosan megküzdenek az első sor-problémával. Az
első sor-probléma abban áll, hogy egy koncerten a közönség jól
behatárolható tömbökre oszlik, azaz vannak, akik az első sorokban
csápolnak, és vannak, akik hátrébb ácsorognak, és visszafogottan
figyelnek. A rockzenésznek el kell döntenie, hogy melyik közönségnek
játszik, kiszolgálja-e azokat, akik az orra előtt villáznak, és
megpróbálják megérinteni a sliccét, vagy elfogadja tombolásukat, de
átnézve fejük felett, a hátsó sorok higgadtabb tömegét próbálja
megkajáltatni a produkcióval.
A helyzet persze sohasem tiszta. Olyan nincs, hogy valaki csak az
egyiknek vagy a másiknak játszik, inkább megpróbál valami köztes
taktikát kialakítani, hogy mindkét csoport a magáénak érezze az
előadást, egyik se vonuljon ki sértődötten, vagy lógjon az űrben
ostobán, magára hagyva.
Finom szociálpszichológia, de végül is legalább van egy közös alap,
mégpedig az, hogy mindkét halmaz érdeklődik a produkció iránt, hiszen
eljött a koncertre, akkor már olyan nagy baj nem lehet.
Hobo például annak idején mindig fontosnak tartotta biztosítani a hátul
állókat, hogy tulajdonképpen nekik énekel. Biztos arra gondolt, hogy a
csápolók úgyis maradnak, mert szeretnek csápolni, de a többieknek
szüksége van egy kis megerősítésre, hogy kitartsanak.
A multinacionális japán nagyvállalatként működő bandák finomabb
mechanizmust gyakorolnak: a basszusgitáros az első sorban darálódó
pasiknak küldi a törzsi jelzéseket, az énekes az ugyanitt vergődő
csajoknak alkot maradandót, a szólógitáros pedig a fejek tengerén
átnézve, a hátsó sorokkal tartja a kapcsolatot.
Mindez persze azért jutott eszembe, mert elképzeltem, hogy a magyar
lakosság a televíziós műsorok alapján foglal állást a következő
EU-választásokon, ami részben rémálom, részben pedig kőkemény valóság,
hiszen honfitársaink csak a legritkább esetben bújnak pártprogramokat,
keresnek összefüggéseket vagy járnak lakossági fórumokra, és itt most
nincs semmi feddő hangsúly a mondatban, mert magam is közéjük tartozom,
csak talán valamivel makacsabb vagyok az átlagnál, és hajlamos vagyok
magamnak hinni a legkiélezettebb helyzetekben is.
A politikai műsorok nem nekem szólnak.
Ennek ellenére folyamatosan nézem a tárgyban adódó megnyilvánulásokat,
és közben azon gondolkozom, hogyan hathat ez valakire, aki tényleg csak
a kampányban dönti el, hogy kinek a neve mellé teszi az X-et a
következő alkalommal, valakire, akinek a politika egy a tévés
vetélkedők közül, és nem befolyásolják a szavak, csak a hangsúlyok,
gesztusok és felkiáltójelek.
Nos, ebből a szempontból kétségtelenül a Fidesz-MPSZ a leginkább japán
mamutcégre emlékeztető csoportosulás, pontosan leosztott szerepekkel,
Darnell Krisztián-i magasságokba emelkedő megnyilatkozási technikákkal
és a jellemfejlődés felfedezése előtti karakterképzéssel. A Fidesz
pontosan tudja, hogy kit kell küldeni a nagyhalászi diszkóhaknira, kit
kell a Napkeltébe, és kit nem szabad engedni megszólalni semmilyen
körülmények között - ő majd a megfelelő pillanatban azt kiáltja, hogy
Búúú!, és visszavonul birtokaira.
Ez a magatartás visszatetsző lehet, de mivel televízióról van szó, az
elhamarkodott ítélet csak a mi ostobaságunkat leplezi le. Ha úgy
tekintjük - és kénytelenek vagyunk -, hogy a politika csupán egy termék
a sok közül, az ő taktikájuk célravezetőbb, mint azoké, akik a kellő
komolysággal közelítenek a témához, mivel a közönség jelentős része
erre az erőfeszítésre nem hajlandó.
A MaSzoP ilyen szempontból önsorsrontó technikákat erőltet. Kovács
László megengedő, erős negéddel megfejelt megnyilatkozásai még csak
besorolhatók valamelyik a szerepkörbe, de a többiek mondják, ami éppen
eszükbe jut, nyilatkoznak bele a világba, mintha nem lenne
kommunikációs trénerük, és a kazincbarcikai amatőr színjátszó
fesztiválon egy improvizációval nevezte volna be őket a mamájuk.
Ennek természetesen semmi köze sincs a pártok valódi irányultságához,
céljaikhoz, eszményeikhez, pusztán a reklámját látjuk egy mosópornak,
amiben tombol a bifidusz esszencisz, az aktív oxigén táncot jár, és
valami kettős védelemmel véd valamit.
De mivel a leendő választó hajlamos azt gondolni, hogy a valósághoz a
pártprogramoknak, mélyinterjúknak és egyéb megnyilatkozásoknak sincs
semmi köze, ebből a kulturális kavalkádból próbálja megítélni a pártok
pillanatnyi elme- és erkölcsi állapotát.
Nem jó módszer, de a legjobb.
És ebben a pillanatban dr. Torgyán József megvillantja, hogy 2005-ben
esetleg visszatér. A gitárok felsikoltanak, valaki a színpadon végre
csirkét darál.