Csatorna töltelék - 2004/07
Para-Kovács Imre
2004. 03. 31. · Hócipő 2004/07
Eddig kerülgettem a mamutot, de most már nem
menekülhetek tovább lokális érdekességű, gyakorlatilag nem létező
csatornák műsorpolitikájának elemzésébe, hanem itt az ideje, hogy
elmagyarázzam a tisztelt olvasónak, mire is gondolt a művész, amikor a
Megasztár nevű műsort megálmodta.
Elméletem alapkövét az a feltételezés alkotja, hogy a TV2 észbrigádja
mintegy másodszándékból teremtett értéket, azt ne mondjam: véletlenül,
ám ez semmit sem von le érdemeiből, tulajdonképpen ugyanolyan kedves a
szívnek, mintha ezért kapná a fizetését, hiszen a szándékok csak a
legmegátalkodottabb médiakutatókat érdekelhetik, míg a végeredmény
közkincs.
A Megasztár sikerült és sikeres műsor, és nem állíthatnám tiszta
szívvel, hogy erről a csatorna semmit sem tehet, mert az érdem egy
része igenis az övék.
Az érték megjelenése a silányság birodalmában mindig meglepő,
meghökkentő és koncentrált figyelemre bírja még a legeltökéltebb
fikázókat is. A Megasztárban ráadásul értékburjánzás zajlik, nem egy
valaki csillog ki a középszerűség tülekedő masszájából, hanem egyszerre
több jelentős művész bukkant fel a semmiből, a néző meg néz,
lelkesedik, a reklámidőt elkapkodják a multik, mindenki boldog.
Nincsenek karmesterek, bűvészek, egyensúlyozók és néptáncosok,
nincsenek a pár óra szabadságért verset szavaló vagy kardot nyelő
kiskatonák, a Ki mit tud? összes felesleges kinövését lecsapták biztos
kezek, csak éneklés maradt, hangok, amelyek a népmesék szabályai
szerint a semmiből jöttek, a rögvalóság mélyrétegeiből, ahonnan egy
csoda folytán hirtelen a fénybe kerültek, és ott most megmutatják az
egész világnak, hogy igenis, ki lehet törni a szociális börtönből,
bla-bla-bla.
Mivel a szereplők hitelesek, a szituáció pedig tényleg vérre megy, a
műsor működik, olyan elképesztő események zajlanak, amelyek a honi
kereskedelmi televíziózásban eddig elképzelhetetlenek voltak: jazz szól
a tévében! (Talán nem közkincs még a történet, miszerint Gálvölgyi
János egyik show-ját újra kellett vágni nemrégiben, mert abban valaki
jazzt énekelt, ami ugye, tűrhetetlen.) És lássanak csodát, a nézők nem
kapcsoltak el, amikor a standardok megszólaltak, hanem maradtak a
helyükön, és különösebb agykárosodás nélkül kibírták a számukra
szokatlan, bár talán manapság forradalminak nem nevezhető műfaj
kereskedelmi debütálását. (Komolyan mondom, ha ez így megy tovább, már
csak pár év, és talán Mozart is felkerülhet valamelyik csatorna
műsorára.)
Az éneklés már csak azért is jó ötlet a TV2 részéről, mert ezáltal
rendesen el lehet nyújtani a vetélkedést, míg például néptáncosok vagy
bűvészek esetében ez egy kicsit óhatatlanul leülne a negyvenedik adás
körül. Az ének azonban jó, énekelni bármit lehet, például duettet is,
és akkor jöhetnek a sztárok. Tényleg nem a csatorna hibája, hogy így
alakul, ahogy, hiszen a szerkesztők mindent megtettek a cél érdekében,
olyan énekeseket választottak többnyire, akik nincsenek csontig
lerágva, és Novák Péter, Király Linda, vagy Ganxta Zolee meglepő
eleganciával és alázattal oldották meg a feladatukat, azt meg nem
lehetett pontosan előre tudni, hogy Szikora Róbert sokadik generálozása
után éppen milyen állapotban van. Így sikerült, majd a választási
kampányban megnézzük újra, hátha addigra rendbe jön.
A döntősök azonban nagyszerűek, és most nem fényezném külön-külön őket,
mert kiesettek és bent maradottak között a különbség csupán hajszálnyi,
egy rossz ébredés, egy rossz partner vagy egy múló hangulatváltozás
dönt a sorrendben. Nekem, így ahogy vannak, bejön az egész csapat,
annyira jók, hogy elérzékenyülésemben Görög Zitának is folyamatosan
megbocsátok, pedig olyanokat tud kérdezni, hogy attól teljes
népcsoportok döntenek a gyors kihalás mellett, és az emberiség
fennmaradó részében is megfogalmazódik a kérdés: ezt, akkor, így,
hogyan, érdemes-e tovább? De nem baj, mert elsődleges szerepe, hogy
visszaverje a reá eső fényt, és ennek tökéletesen megfelel.
A zsűri feladata finoman differenciálódott az adások során, és míg az
első részekben valóban zsűrizésre kerülhetett sor a produkciók változó
színvonala alapján, addig mára már csak az ámult tisztelet és csodálat
hangjain játszadoznak, ami tulajdonképpen jól áll nekik, hiszen senki
sem várja el tőlük, hogy tompítsák a leendő sztárok csillogását, és ők
is átérzik, hogy a finom tartózkodással, a háttérből történő, óvatos
beszólásokkal sokkal hatékonyabban segítik az összhatást.
A Megasztár váratlan sikere és minősége alátámasztja azt az
elképzelésemet, hogy a sötét bunkóság feltétel nélküli kiszolgálása
mellett néha napján kísérletezni lehet valamivel, amiben nem totyognak
alsónadrágban félidióták, vagy nem affektálnak C kategóriás színészek
álpárbeszédekben estéről estére. Természetesen ez csak a kivétel, ami
békén hagyja a szabályt, csak afféle sivatagi zápor, hogy felemelhessük
a fejünket, mielőtt újra reánk zúdul a mélytahó műsoráradat.
De addig is finom.