A mi drága metrónk

Szabados Gábor
2008. 09. 27.
A kivitelezők egyikének vastagon fog a ceruzája. Szép nagy összegről kiállított számlát nyújtott be a megbízónak. Mondván: ha nem fizet - lényegében majd' kétszer annyit, mint amennyiről a szerződés szól -, ő bizony abbahagyja a 4-es metró építését. No, nem most, azonnal. Csak hétfőn.

Hócipő: Demszky úr! Elmagyarázná nekünk a metrót?

Demszky Gábor: Nagyon szívesen. Honnan kezdjem?

Hócipő: Az elejéről?

Demszky Gábor: Jó, megpróbálom. 1526 után merült fel először, hogy meg kellene csinálni a 4-es metrót is...

Hócipő: Annyira talán mégse az elejéről.

Demszky Gábor: Rendben. A '48-as forradalom és szabadságharc idején, amikor kézzelfogható közelségbe került a pest-budai 4-es metró megépítésének lehetősége...

Hócipő: Hideg, hideg!

Demszky Gábor: Kérdezzen akkor!

Hócipő: Mi lesz ezzel a szegény metróval?

Demszky Gábor: Ennyire konkrétan nem kellene azért. Honnan tudhatnám? - kérdezhetnék vissza.

Hócipő: Értem. Akkor azt mondja meg kérem, hogy most mi van?

Demszky Gábor: Ki tudja azt? Itt van ez a - hogyan is fogalmazzak finoman, hogy meg ne bántsam őket, elvégre nem szeretném a francia tulajdonosokat megsérteni -, szóval itt van ez a francos francia cég.

Hócipő: A Bamco konzorcium.

Demszky Gábor: Úgy is mondhatnám, de nem veszem a számra a nevüket.

Hócipő: Miért?

Demszky Gábor: Hát csak azért, mert... Kérem, ne akarja, hogy elragadtassam magam. 150 millió euró plusz pénzt követel a kivitelező... Miközben a szerződött összeg 178 millió

Hócipő: Miért? Olyan nagy különbség az a 28 millió?

Demszky Gábor: Kérem, ne tegye ezt velem! Nem 28 millió a különbség, hanem 150 millió! A 178-ra még kell nekik 150.

Hócipő: Ezt nem hiszem. Vagyis... Mi van, ha annyival több lett a munkájuk a tervezetthez képest?

Demszky Gábor: Elmondom, mi férne bele a plusz 150 millió euróba. Ha mondjuk kitörne egy vulkán a Dunán, a metró nyomvonalán, és azt a vulkánt kellene bedugaszolni, azután elhordani, plusz a károkat helyreállítani, no, az 150 millió euró lenne.

Hócipő: Így viszont...

Demszky Gábor: Így viszont a szakértők jogosnak ismernek el 7 millió euró követelést. Azt mondják, annyival drágul a munka. Meg is kezdte a megbízó, vagyis a beruházó a kifizetést.

Hócipő: Ezek viszont kötik az ebet a karóhoz.

Demszky Gábor: Én nem így mondanám.

Hócipő: Hanem?

Demszky Gábor: Zsarolnak. Azzal, hogy leállnak. Már hétfőn. Ha nem fizetjük ki a teljes követelésüket. Érti?

Hócipő: Nem. Ha így visszagondol...

Demszky Gábor: Ha így visszagondolok, akkor a Tanácsköztársaság leverése után arról volt szó, hogy a 4-es metróra égető szüksége van a fővárosnak. No, akkor kellett volna megcsinálni. Vagy soha. Szemenszedett franciák! Én nem vagyok egy revizionista, de azért ne felejtsük: Trianon Franciaországban van. Hogy kerültek ezek ide?

Hócipő: Nyilván ők nyertek a tenderen.

Demszky Gábor: Akkor nyilván tudták, hogy milyen munkát vállalnak el és mennyiért.

Hócipő: Pedig ma már az építőipari cégek jó része eleve úgy kalkulál, hogy a tényleges árnál valamivel alacsonyabbat ad be a tendereken, hogy az övé legyen a legjobb. Aztán a szerződéskötés után túlmunkával próbál kompenzálni. Hozzátesz még 5-10%-ot, hogy haszna is legyen.

Demszky Gábor: 5-10-et, de nem 85-öt! Különben is az üzletpolitika magánügy. Ki mondta, hogy mindenkinek alkotmányos joga, hogy hülye legyen?

Hócipő: Simicska Lajos...

Demszky Gábor: Na látja? Ez is valami Lajos! Biztos francia!

Hócipő: Ezt most hagyjuk. Fizetnek?

Demszky Gábor: Szerződésben rögzített ár van. Ez a követelés minden budapesti zsebéből - az újszülötteket is ideértve - egy húszezrest venne ki. Majd, ha a követelést igazolja is valami, vagy a bíróság úgy dönt, akkor lehet.

Hócipő: És ha leállnak, ha nem ásnak tovább?

Demszky Gábor: Akkor mi perelünk, legfeljebb addig egy vízszintes gödör fog éktelenkedni Budapest alatt!

Hócipő: És addig mit lehet tenni?

Demszky Gábor: Sírni!