Csatorna töltelék - 2004/15
Para-Kovács Imre
2004. 07. 21. · Hócipő 2004/15
A végén megint személyes kedvencemnél, a
Filmmúzeumnál fogok kikötni, de oda még rögös und hosszú út vezet,
mivel eltértem szokásomtól, és televíziós kritikaírásra televízió
nézésével készültem (bohóctréfa), és tényleg nagyon, de nagyon köszönöm
a tapsot.
Az zavarhatott meg, hogy egy magazinban szembesültem a ténnyel: a
szerkesztők szerint Szabó Sipos Barnabás George Clooney kiköpött mása,
úgyhogy azonnal kivezettem a szobából az ott fellelhető gyermekeket, és
behúztam a sötétítőt, nehogy kiszivárogjon a titok, majd csöndes
sírdogálással töltöttem a nap hátralévő részét. Este pedig
megtekintettem a Duna televízión Nastassja Kinski egy méltán elfeledett
alkotását, melyben minden neszre összerezzen, és azonnal levetkőzik,
hogy párzás után párduccá változzon.
Párzás - jó szó, amikor a húsok vadul összemásznak.
Megjegyezném, Nastassja Kinski bizonyos szögből meglepően hasonlít a
fiatal Szabó Magdára, valamint egy emlékezetes csokinyúlra, amit a
prepubertás delelőjén locsoltam össze a lakótelepen.
Kevés választott el attól, hogy visszavonuljak, bezárkózzam kertembe a
nemrégiben vásárolt 1947-es Rendőrségi Közlönnyel, és filozofikus
értekezéseket gyártsak az élet nagy és kevésbé nagy kérdéseiről, de
szerencsére a begubózás előtt kinyitottam a postaládát, ahonnan elém
hullott Fenyvesi Ottó új kötete, a Blues az óceán felett.
"Maximum rock and roll!" - írta a szerző a könyv elejére, és én
figyelmeztetésnek, feddésnek vettem ezt az ajánlást. Szándékával
ellentétben, arra gondoltam: bizonyos kényszerítő erők hatására (meg a
kor, a rohadt kor!) méltatlanul és gyáván lettem negyven éves koromra
józan paraszt, ami csak felszínes adalék, de lent a mélyben, ott ahol a
libidó és düh székel, ott sincs valami rendben, onnan is kiszól néha a
hiány, és Fenyvesi Ottó, a láthatatlan barát tízezer kilométerről, vagy
csak százról, észreveszi ezt.
Maximum rock and roll tehát, üsd az öreget! - ahogy Buzatti volt szíves
eligazítani a tévelygő ifjúságot valamikor, valamikor. A Hajtóvadászat
öregekre című darabból (és társaiból) egyébként tévéfilm is készült,
emlékszem, döbbenten ültem a fekete-fehér készülék előtt, és figyeltem
az öregek lemészárlását, majd a főhős megöregedését (vadászból vad - a
szokásos morális tam-tam), arra gondolva: a magyar tévé aranykorát élem.
Az ismétlésből aztán gondos kezek kicsippentették az inkriminált részt,
ilyeténképpen meglehetős káoszt teremtve, mivel az összefoglaló cím -
Hajtóvadászat öregekre - megmaradt, és én végignéztem megint, majd
megnyugodtam, maradtam otthon; Magyarország, biztos sok volt a telefon.
Persze, ez még az előző szisztémában, amikor Kádár él, és a televízió
is a létező szocializmus érdekeit szolgálja.
Maximum rock and roll, totális költészet, totális tévé.
Egy másik ember (foglalkozása: másik ember) arról énekel, hogy meglehet
még az, ami elveszett, nem a tévében, persze, nem, de mégis olyan,
mintha, mintha a tévében ülnék, és énekelné nekem.
Minden egy irányba mutat. Odakint a parabolaantennát cibálja a változás
szele. A reklám után hosszú szünet, forradalom készül, vagy színházi
közvetítés. Nem sok lehetőségem maradt. Fogom magam, és felrobbantok
körülöttem mindent, vagy leülök a nyolcórás Tour de France-közvetítés
elé, és végigkísérek minden szökést. Nézem, ahogy mások szöknek.
Szöknek, aztán beérik őket hatvan méterrel a cél előtt. Mintha
értelmetlen lenne minden szökési kísérlet, mintha mindig azoknak jönne
be a számítás, akik a hajtóvadászat hajtói oldalán menetelnek,
tekernek, futnak, vannak. Azért csak gyerünk, magyarok, gyerünk a tévé
elé, a Tour nagyon jó, szellemes és fanyar közvetítés, tájak, emberek,
városok. Jövőre talán, mert mire ez az írás megjelenik, már vége, de
akkor is.
X-akták, Vidám vasárnap, Copa America.
A rádióban Büntető mozidélután, a Büntető mozidélutánban Prokopp Dóra,
a Filmmúzeum főnénije. Mentik, ami menthető, a hőskor filmjeit, a
videókorszak előtti felvételeket, amikor még ünnep volt egy-egy
megörökített pillanata, és nem uralták el a mozgóképipart a vállalkozók
gyermekeinek ballagási felvételei. Csörög a telefon (nem a rádióban,
hanem nálam). Megyek a Delelőbe, mert jópofa vagyok, és kell a
következő könyvnek a reklám. Megyek tévét nézni. A maximum rock and
roll pillanatnyilag elmarad, marad a cincogó blues az óceán felett.