Csatorna töltelék - 2004/21
Para-Kovács Imre
2004. 10. 13. · Hócipő 2004/21
Török kebapárusok és Kreuztberg lézengő
punkjai, barátságos kurvák, barátságtalan heroin, rakenroll, szabadság
és sebesség, ez volt Nyugat-Berlin, amikor még létezett. Mesterséges
sziget az ostobaság óceánjában, rozsdás, hatalmas fúrótorony.
Zarándokhely, tömegesen odakeveredő magyarok, dobozos sörökkel a
kézben, lézengve, beszakítva, élvezve a szabadság szokatlan löketeit.
Lou Reed, Iggy Pop és a többiek áttették székhelyüket a megfelezett
fővárosba, mert dekadensebbnek érezték, mint New Yorkot, Bejrútot és
Vlagyivosztokot együtt, megtalálták benne a tökéletes nihilt, a
mélypontot, ahová a dudások járnak, ha dudások akarnak lenni.
A nyugati világ ekkoriban rémülten és a kétségbeesés határán
egyensúlyozva szemlélte az NDK csodafegyverét, a zenés ajándékkosarat.
Karel Gott és Alla Pugacsova próbálta megfordítani a tendenciát, hogy a
fiatalok az NSZK-ból az NDK-ba kívánkozzanak, tömegesen induljanak meg
az amerikai srácok Alaszkán keresztül Szibériába, követelve
bebocsátásukat.
Sikerült volna? Sohasem tudjuk meg, mert a kapitalizmus megtalálta a
megfelelő választ, a Muzikladent, a zenés ajándékkosár megfelelőjét, és
sorra Berlinbe csábította az akkori sztárokat, hogy negyedórában
megmutassák a keleti érdeklődőknek, mi is az igazi rakenroll, mi az a
tiszta, száraz érzés, amitől a mozgólépcső elindul, és ami mozgatja a
világot.
A Filmmúzeum a napokban elkezdte sugározni ezeket a darabokat, legutóbb
éppen Joe Cockert láttam, amint vadul egyensúlyoz, hogy a szájából
énekhang formájában kiáramló szavak hanyatt ne lökjék, utána pedig a
Cannet Head nevezetű, elképesztő hippiformáció adott elő valamit az
amerikai daloskönyvből.
Megnyugtató, engem legalábbis megnyugtat látni, hogy a
hatvanas-hetvenes évek rockzenészei a szabadság földjén is hülye
ruhákban jártak, idióta mozgáskombinációkat gyakoroltak be, hogy
egyéniségnek tűnjenek, valamint statisztikailag sokkal több vacak
számot gyártottak, mint jót, zseniálisat pedig egészen keveset. Tudtam
ezt eddig is, a lemezeket hallgattam, a híreket olvastam, beszéltem
tanúkkal, de a látvány, az valami egészen más. Ike és Tina Turner,
ahogy leképezik a hetvenes évek elejét, nos, felejthetetlen, megrázó,
és elgondolkodtató.
Közben finoman építkezik a Dunán a Szamizdatos évek, remélem,
végeláthatatlan sorozata, mert bőven van mit feldolgozni ebből a
történetből. A darabok egyenetlen színvonalúak, de szórakoztatóak, még
a nyilvánvalóan elfogult és vállalhatatlan Beszélő körüli
nyomdászlázadást Orbán Viktor - kimondott, kimondatlan - elvárásai
alapján feldolgozó borzalom is tanulságos a maga módján.
A Munkásőrség, A vízüzemű Moszkvics, a könnyűzene helyzetét bemutató
darab, vagy a négyek kizárását firtató sorozat, mind-mind szolgál olyan
részletekkel, melyek még a téma szakértőinek is tudnak újat hozni.
Az viszont különös, hogy a környezetemben tartózkodó tizenéveseket
képtelen vagyok odalökdösni a képernyő elé. Nem érdekli őket, unják,
nincs hozzá semmi közük, hagyjam őket békén ezzel az egésszel. Csak
minket érdekel a saját történetünk, nekik már más dolguk van, vagy
pontos prekoncepcióval rendelkeznek rólunk, és ezt nem hagyják filmek
által befolyásolni.
Biztos mi sem vagyunk mások, az előttünk szívóágra vezérelt nemzedékkel
is kihalt a történet egy darabja, és az előzővel, az azt megelőzővel
is. Minden generáció elviszi magával a történelem egy darabját, és ez
nem önzőség, hanem az érdeklődés hiánya. Nyoma marad, de ezek a nyomok
szelektáltak, tudatosan, vagy ösztönösen kigyomláltak, megfésültek, a
történelem döglött műfaj, halott technológia, abba is kellene hagyni az
egészet, és elhinni mindig, amit a jelen munkásai állítanak a múltról,
kicsit csodálkozni, aztán menni a dolgunkra, nem törődni az egésszel.
Tényleg Gyurcsány Ferenc csomózta saját kezével a kötelet Nagy Imre
nyaka köré, majd eladta az országot (különös tekintettel a
Szerencsejáték Rt.-re) a szovjeteknek? Aha. Ja. És kit érdekel?! Orbán
Viktor pedig Göbbelsszel járt nyaralni Tel-Avivba? Klassz. Kérsz egy
diétás Colát?
Kinézek az ablakon, és látom: egyetlen hatalmas könyörgés az utca,
megannyi kétségbeesett állat mereszti nedves orrát az ég felé, és nagy
kerek szemekkel kérlel, hogy hagyjuk őket felejteni, legyen vége ennek
az egésznek, amikor gondolkodni kell. Nem akarnak dönteni, nem akarnak
szavazni, várják vissza a megkérdőjelezhetetlen isten-királyokat.