Csatorna töltelék - 2004/22
Para-Kovács Imre
2004. 10. 27. · Hócipő 2004/22
Oszama bin Laden a pesti belvárosban bujkál? -
olvasom az egyik napilapnak látszó tárgy címlapján a kérdést, és szinte
azonnal eszembe villan, hogy a televíziónézés már nem jelent minőségi
zuhanást az olvasáshoz képest, sokkal inkább minden lekerült oda,
ahonnan vétetett, amikor Isten lelke lebegett a vizek fölött, és
valamelyik félhülye tanácsadónak eszébe jutott különválasztatni a
főnökkel a világosságot a sötétségtől.
Na, ottan el lett baltázva.
Nyilvánvaló, hogy nem a közoktatásnak, a könyv- és hírlapkiadásnak, a
színházi előadásoknak és a rádiónak köszönhető, hogy a lakosság
jelentős része képes a viszonylag tagolt beszédre, hanem a
televíziónak. Ha nem lenne tévé, az emberek nagy része makogna, és
ugyanúgy öltözne, mint most, de ez csak első blikkre tűnik kedvező
változásnak a mostani helyzethez képest, mert makogásukkal hozzánk
fordulnának, mintegy belemakognának az életünkbe. Hacsak nem védenénk
magunkat televíziókészülékekből emelt fallal, aminek tövében a
makogásra lendülő csapatok visszahőkölnének, és mosópornevek
kiáltozásával szabadulnának ki a nembeszélés béklyójából.
De szerencsére van tévé.
A régi időkre - amikor még csak alig volt tévé, és az ember nem
választhatott ízlése szerint műsorokat - leginkább a csatornák
hétköznap éjszakai választéka emlékeztet, amikor a nagy szolgáltatók
elkussolnak, a földi sugárzású adók lehúzzák a redőnyt, leadják az
utolsó reklámot is a Nyelvvel hízelgő béranyák című svéd erotikus
thriller szünetében, és csak a kicsik maradnak talpon, hogy besöpörjék
a mérhetetlen tartományban sorakozó nézői tekinteteket.
Hajnali háromkor olyan a készülék, mint egy megfejtésre váró segélykérő
adás az Enterprise fedélzeti számítógépén, soha nem látott színskálák,
fehér zaj, hideg villódzások, néhol pedig adás, mint az információínség
sivatag-óceánjának oázisa, hogy megálljon a vadul klikkelő kéz, és
lassan eljusson a tudatig, hogy a - végre - színesen mozgó bigyók mit
is jelentenek.
A legegyszerűbb helyzet a CNN-nél áll elő, mivel azok az ostoba
amerikaiak nem tudják, hogy mennyi az idő, és folyamatos csúszásban
vannak, azaz az éjszakát is nappalnak hiszik, meg a reggellel is vannak
problémáik, egyszóval ugyanazt nyomják éjjel is, mint nappal, bár a
sajátos nyelvükön, de hajnali háromkor úgyszólván mindegy.
A zenei tévék éjszaka is zenét szolgáltatnak, néha talán kicsit
hatásosabb, zúzósabb kivitelben, de alapjában véve ugyanazon a
rettenetes színvonalon, ugyanazon beteges, marketingvezérelt ízlés
által irányítva, nyomorult gyerekek énekelnek a körhintán, ványadt
nőimitátorok nyafognak, férfiatlan férfiak, tetovált anyaszomorítók,
rosszul öltözött májtiprók. Az éjszaka egyébként sem a harsány
szórakozások ideje (legalábbis a tévé előtt), ilyenkor a gondolkodás
nélküli elmélyülés ideje van, ha van, és nem a mikrobizó elektronikára
vágyik a magamfajta kifutó széria.
Ezért esnek ki például az MTV2 megbeszélős műsorai is - nem vagyok
abban az állapotban, hogy a társadalombiztosítás lehetséges
kimeneteléről értekező embereket hallgassak, és bár minden szimpátiám
az övék, kényszeredetten továbbkapcsolok, hátha megtalálom a csatornák
rengetegében az igazit.
Mindez persze azért van, mert még mindig nincs széles sávú
internet-kapcsolatom, nem jön az adatfolyam, hogy rohadna rá a
nagytalpú Mikulás-helyettes egy közepesen rossz napján az egész
szolgáltatóiparra, beleértve, természetesen, a fröccsöntőket is, rájuk
különösen.
Tulajdonképpen két adó szokott fennmaradni a rostán, két teljesen ellentétes profilú tévé, azonos taktikával.
A Magyar ATV és a Viasat3 is ismétlésekbe menekül a hajnal
közeledtével, semmi mást sem tesznek, csak elkezdik leadni az esti
sávot, hogy a hozzám hasonló polgárok, akik három után fekszenek, és
este nyolckor egyáltalán nem ülnek a tévé előtt, kaphassanak valamit az
idillből: milyen is lenne, ha vacsora közben neveletlen gyermekeinkkel
együtt néznénk az X-aktákat és az Egyenes beszédet.
Kálmán Olga hajnali fél négykor szürreális élmény. Jelenlétét a késői
óra óhatatlan erotikus sugárzással vonja be, és amikor országgyűlési
képviselőket faggat, a fantázia könnyedén rászereli a krómozott
láncokat. Szombathy Pálról és Dési Jánosról e helyt nem nyilvánítanék
véleményt, de kétségtelen, hogy a diskurzus színvonala elviselhetővé
teszi a kései-korai elbutulást, nem követel meg túlzott intellektuális
ugrálást, befőtt-állapotban is befogadható.
Lendvai Ildikó nagymonológjába belealudni rafinált kéj.