Hitler kaput!
Trunkó Barnabás
2005. 02. 16. · Hócipő 2005/04
A német filmforgalmazók egy kicsit azért
paráztak, amikor tavaly szeptemberben odahaza útjára bocsátották az
első négyszáz kópiát. Botrány lesz, vagy kasszasiker? Is. Az első héten
félmillió német polgár ült be a moziba, s mindössze egyszer kellett
kihívni a rendőröket: Berlin keleti felében, egy multiplexben az ifjú
újfasiszták karlendítéssel üdvözölték a vásznon megjelenő Führert! De
aztán egy sztárügyvéd kidumálta, hogy a fiatalok csak a perecesnek
integettek, és különben is az előcsarnokban valaki megkínálta őket
cukorkával.
Azóta a film átkelt az óceánon, s jövőre állítólag ott
lesz az Oscar-jelöltek listáján is, talán éppen a mi Sorstalanságunkkal
fogja összemérni magát.
Az ember eleve katartikus állapotban ül be a
nézőtérre, hiszen tudja, hogy mi lesz a film vége. Ez azért
megnyugtató! Így aztán váratlan cselekményi fordulatok sincsenek, s az
ember már előre szörnyülködhet, amikor a bunkerben először pillantja
meg a casting során igen körültekintően kiválogatott Goebbels
gyerekeket, akiket majd anyjuk egy kórházi ápolónő precizitásával fog
kiirtani. Mivel a Führer nyilvánosan soha nem mutatkozott a
szeretőjével, Goebbelsné lett a Birodalom igazi First Ladyje, aki
egyébként az egész stáblista legizgalmasabb figurája: fogadni mernék,
hogy hamarosan filmvászonra kerül az ő teljes sztorija is.
Mellette
Eva Braun is teljesen elhalványul, s úgy sodródik a vég felé, hogy
annak bekövetkezte nem csak ismert tény, de a filmvásznon szinte
természetesnek is tűnik.
A berlini bunker azonban Hitler személyi
titkárnője, Traudl Junge szemszögéből elevenedik meg előttünk, bár ez
nem igazán jó kifejezés. A szerepet Alexandra Maria Lara alakítja, a
forgatókönyvben szigorúan rögzített, már-már bájos naivsággal, pedig a
művésznőnek akár eredeti élményei is lehetnek a zsarnokságról, hiszen
Alexandra Platareanu néven Bukarestben látta meg a napvilágot, ám
szüleivel együtt 1982-ben sikerült útlevelet kapnia.
A forgatókönyv
egyes jeleneteit fegyelmezetten másolták át az azóta elhunyt titkárnő
emlékirataiból, valamint Joachim Fest elhíresült Hitler-tanulmányából,
és remake-elték a filmarchívumban fellelt összes korabeli snittet: sőt
még a kameraállások is hátborzongatóan azonosak. A jövőben a Spektrum
vagy a Discovery Chanel történelmi összeállításait nézvén aligha tudjuk
majd megkülönböztetni, hogy a felvétel eredeti-e, vagy a
Hirschbiegel-filmből való.
Kerülgetem itt a forró kását, de
előbb-utóbb írni kell Hitlerről is. Legyünk tárgyilagosak: várható
volt, hogy a bukás után hatvan évvel valaki - mondjuk a német filmesek
- előállnak egy árnyaltabbnak szánt Führer-képpel! Igaz, hogy ez a
francnak sem hiányzott, de hat évtized távlatából akár már a
„történelmi hűség” kívánalma is felböffenhet. „A diktátor is ember!” -
sejtetik az alkotók. Hogy valóban ilyen volt-e Hitler, azt soha sem
fogjuk megtudni, csupán az bizonyos, hogy egy végtelenül naiv gépírónő
ilyennek látta. Valahányszor megpillantotta a vega menüt jóízűen
pampogó Führert, mindig a jóságos bajor nagyapja juthatott az eszébe,
aki talán még a térdén is lovagoltatta. Hitler a filmben nagyon
figyelmes a hölgyekkel, és igen lovagias a főépítészével, Albert
Speerrel is, aki a spandaui naplójában azért karakteresebb képet
rajzolt Hitlerről, mint az emlékfilm készítői. A Führer legendás
dühkitöréseit csak akkor láthatjuk, amikor a jobb sorsra érdemes
tábornokaival üvöltözik a Birodalom térképe fölött. Pedig a Reich akkor
már ráfért egy berlini várostérképre.
Wim Wenders - nyilatkozatai
szerint - utálja ezt a filmet, mert az alkotók képeskönyvvé butították
a háború végét jelentő epizódot, anélkül, hogy állást foglaltak volna.
A tétova kritikusok is a főszereplő Bruno Ganz dicséretébe menekülnek,
bár sokan Anthony Hopkins 1981-es Hitler-alakításának (The Bunker)
reinkarnációját vélik felfedezni. De tárgyilagosan azt is hozzáteszik,
hogy Ganz jobban hozta a Parkinsont.
Jó még a filmben Blondi, a
Führer kutyája, ami a rendező avatott színészvezetését dicséri, hiszen
Hirschbigelnek ebben komoly gyakorlata van; tucatnyi Rex felügyelő
filmet is jegyzett már.
A pecízen megépített és már eredetileg is
praktikusnak szánt belső bunkerterek és a romba dőlt Berlint ábrázoló
utcaképek között óriási a vizuális ellentmondás. A rendező panaszkodott
is, hogy hatvan évvel a háború után, az egykori vesztes Birodalom
területén nem lehetett olyan helyszínt találni, ahol a szétbombázott
Berlinben játszódó snitteket leforgathatták volna.
Ezeket a jeleneteket kénytelenek voltak Szentpétervárott felvenni.